söndag 21 mars 2010

En bra helg

Det är söndag idag. Jag har sovit länge, och sedan dragit med mig täcke och kudde till soffan och suttit invirad som en korv och druckit morgonte. Tittat på allehanda enkla tv-program, sådana som kommer på söndagsförmiddagar. Ni vet, makeovers och inredningsprogram.

Har haft en ovanligt trevlig och mysig helg. Den började med den uppskattade filmkvällen hos E, tack och lov för snälla klasskompisar! Igår cyklade jag ner på stan för att träffa en god vän över en kopp kaffe. Gruset knastrade under cykeldäcken, och det var så ljummet i luften att jag direkt fick slänga vantarna i cykelkorgen och trampa vidare barhänt. Skönt! När jag åkte nedför en backe (och nu läser jag att mitt kaffesällskap gjorde samma sak!) kände jag våriga vindar i ansiktet och tyckte att hörni, det här Åbo är nog ganska okej ändå:)


Satt en lång stund och myste med vad som blev dagens lunch för oss båda två - kaffe och en nybakt kanelbulle på Café Art intill åstranden. För er som inte har upptäckt det själva: inför en dag i veckan som är godisdag. Mamma visste nog bäst ändå. När det är den enda gången du äter sötsaker så smakar det extra gott. Och lyxigt!


På kvällen gick jag på bio tillsammans med fyra andra flickor. Såg en film jag aldrig skulle ha kommit mig för att se själv - nämligen Alice i Underlandet. Jag visste på förhand att det inte var min genre, men helt klart en upplevelse att se. Inte minst för att den visades i 3D, och man satt i sina glasögon och duckade för flygande svärd och småsten. En fantastiskt vacker film, med trolska skogar, höga berg och djupa dalar. Och svävande sagodjur som man nästan instinktivt ville sträcka ut handen och röra vid.

Salen var jättelik. Vi satt på andra raden, och hade över 500 personer bakom oss. En riktigt mäktig känsla. Till och med jag som inte är någon filmtittare kunde helt klart njuta av skådespelet på duken. Och så var det lite lustigt när man vände sig mot sin radkamrat och var tvungen att kväva en fnissning. Folk i 3D-glasögon ser bara så galna ut. Som en blandning av en knäpp professor, en dykare och en gigantisk nörd från 80-talet.

Trevlig lördag, med andra ord.

4 kommentarer:

  1. Tack för en bra lördag :)Tänk att de va säkert 500 pers som duckade för flygande småsten samtidigt...

    SvaraRadera
  2. Tuuusen tack själv! Å tack för kvällsteet i ert mysiga kök:) Synen 500 pers i töntglasögon som vi beskådade när vi kikade bakåt va ganska imponerande:D

    SvaraRadera
  3. Kul att du hadd d trevligt här i fredags :) Som tur såg vår disk int så äcklig ut på bild som jag befara att den sku ;) Vi får ta e pånyytt! Kram/Emma

    SvaraRadera
  4. Jag får nog lita på det som J sa, man blir antagligen aldrig besviken hos dig:D Jag kommer pånytt närhelst det vankas spaghetti;) Kram!

    SvaraRadera