fredag 19 mars 2010

+

Idag är det i alla fall plusgrader! Sisådär en sex stycken. Det betyder att jag med risk för Eget Lifv störtade i nedförsbackarna mot skolan medan slasket stod i mäktiga svallvågor omkring mig. Några timmar senare när jag cyklade hem för dagen var det bar asfalt nästan hela vägen. Känns helt superbt att känna asfalten under däcken, och veta att när jag bromsar - då bromsar cykeln, och när jag kurvar - då följer cykeln den körlinje jag anger. Att cykla på snö och is är lite som att ta iland med en båt; du kan styra lite ditåt, men måste räkna med de yttre omständigheterna när du siktar in dig mera exakt.

Där det inte var bar mark, var det däremot rekordjävligt före med sörja som får cykeln att slira runt exakt som den vill. Och sällan ville den dit jag ville. Med lite tur och en fortsatt varm helg kan det vara riktigt skönt peedfööri på måndag. Med lite mindre tur kan det vara satans kallt och snöyra. Sitä ei tiedä pirukaan, för att dra till med ett citat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar