lördag 10 december 2011

Julstök i Neristan

Igårkväll sent om sider svängde jag ihop en pepparkaksdeg, och idag var det dags att åstadkomma små väldoftande figurer av denna deg. Ni kanske minns hurudant pepparkakebaket ifjol gick till? I år kom jag ihåg alla ingredienser, och pepparkakorna blev mera bruna i färgen, till skillnad från fjolårets bleka stackare. Och för jämställdhetens skull bakade jag både gubbar och gummor.

Julstämningen var sisådär på halvtopp, eftersom det är ganska jobbigt att baka pepparkakor. När degen blir rumsvarm blir den klibbig, den fastnar i bordet, och vissa figurer ser därför ut att ha blivit födda strax efter tjernobylkatastrofen. Jag svor därför lite med jämna mellanrum under bakandet, men gjort blev det.

Resultatet blev riktigt bra! Både såg ut och doftade och smakade gott. Mmm... Majas bak. Läckert! Höhö.

För att nu få någon omedelbar nytta av dessa kakor bjöd jag sedan in mamma och pappa på glögg och nybakta pepparkakor ikväll. En glöggkväll i Neristan, kan man sammanfatta det som. Och jag fick bland annat lära mig av pappa hur man kan tjäna femtio mark på en krog. Ständigt något nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar