tisdag 13 december 2011

Att bli överlistad

När jag kom hem idag, slirande med cykeln, hittade jag ett tjockt kuvert i postlådan. Med mitt namn på. Felstavat, och ursprungligen med fel adress, det hade varit på en tidigare postadress och vänt. Frankerat, men inte poststämplat.

I kuvertet ytterligare ett kuvert, och ett till inuti det. Och inne i det fanns detta. "Ur en kos dagbok", en klassisk barnbok av Beppe Wolgers, skriven 1973. Ingen avsändare. Jag funderade, vände och vred. På ett sätt var handstilen på kuvertet bekant, men eftersom namnet var felstavat kändes det lite mysko. Och de jag känner vet ju var jag bor.

Jag ger upp. Jag vet faktiskt inte varifrån boken kommer, eller varför den har skickats till mig. Om någon har haft för avsikt att skoja lite med mig eller kolla om jag hänger med, då har jag blivit överlistad. Har bara en - i dessa tider inte helt ologisk - förklaring. Det måste vara jultomten.

3 kommentarer:

  1. Dendär har vi hemlånat från bibban som bäst, för typ trdje gången.
    Emil älskar den. :)

    SvaraRadera
  2. Den är faktiskt bra!:D Lite tråkig till en början, men när intrigen kommer igång blir den bra. Lite tråkig upplösning bara där på slutet;P Men var faa-en kommer den ifrån?

    SvaraRadera
  3. Liksom livet.. Borde läsas dagligen, speciellt när det är stressigt.

    SvaraRadera