måndag 20 maj 2013

Semesterhelgen

Dagar som dessa lever jag på hela resten av året. Det har varit en så fantastiskt fin helg att jag i flera omgångar fått nypa mig i armen för att säkerställa mig om att det inte varit en dröm. Orsaken till att det inte har blivit några blogginlägg förrän nu ligger i att jag inte har varit inomhus länge nog för att blogga.

Lördagsmorgonen började med gassande sol bakom persiennerna, och när jag hade vaknat var det bara att hoppa direkt i bikinin och ta kaffekoppen i handen och kliva ut i hettan. Morgonkaffe på en filt i gräset i högsommarvärme hör nog till mina top 3-grejer jag älskar mest på hela jorden. Solade en stund här hemma innan jag packade ihop mig och åkte till skären för att fortsätta med samma sak.

I skären var det fabulöst. Det enda som avslöjade att det inte var mitten på juli var att vassen var gul fjolårssådan. Annars var det måsskrän, strålamde sol från molnfri himmel och ljumma vindar från havet som gällde.

Traskade ner till sjön och tog premiärdoppet. Ska kanske inte sturska mig och påstå att det var direkt varmt. För det var det nog inte. Men inte så farligt kallt heller. Ni kan ju försöka gissa hurudan fiilis jag hade när jag satt på terrassen och saltvattnet i små pärlor över hela kroppen soltorkade medan jag satt och fluktade ut över viken. Det hör också till de där top 3-grejerna. Soltorka efter salt dopp. Detta längtar jag efter hela hösten och vintern och våren.

Framåt kvällskvisten var det bara att packa ihop sig, åka hem till stan och packa en ny väska och åka iväg med gänget till en villa i Larsmo, där vi badade bastu, simmade, badade bastu, simmade - ja, upprepa det där några gånger så fattar ni. För att sedan möta upp med ett annat gäng på en annan adress, där det grillades och mystes till sena kvällen. Och jo, det var fortfarande ljummet i luften när jag hoppade ur bilen hemma.

Idag har jag tillbringat dagen ute igen. Njutit. Det har varit sådan semesterkänsla hela helgen att jag inte riktigt har fattat att det ju inte ens är semester ännu. Framåt kvällen drog jag ut och åkte lite skridsko. Tog en sväng via Sundmun och playan och kollade att allt var som det ska. Och det var det. Snart kommer jag, stranden! Snart är du min igen!

Och så ikväll åkte jag till varikko i Öja för att byta till sommardäck. Har liksom inte riktigt haft, eh... tid. Eller inspiration. Eller ens lust att göra det tidigare. Jag menar, det kan ju komma svartis, ähum. Denna gång hade jag inte min brors mutterknackare till hjälp, eller ens hans långa handtag att öppna bultarna med. Men jag bytte däcken så tappert så. Med verktygen i reservdäcket och en förlängning i form av en järnrörsstump. Kan säga som så att jag använde ungefär exakt all kraft denna kropp har att uppbringa när jag lossade bultarna på det sista däcket. Lät som när storpojkarna maxar i marklyft på gymmet. Men lossnade gjorde de.

Det var den helgen, det. Den har varit fantastisk! Jag har njutit så tårna har krullat sig i flipflopsen. Mera av detta! Mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar