torsdag 16 maj 2013

Lite olika grejer på en torsdag

Sen kvällslöpning längs Sundet ikväll. Och fast det var sent så sken solen så det glittrade i vattnet och folk var ute och gick eller satt på bänkar här och där. Någon picknickade till och med på en bergshäll nere vid vattnet. Vilken känsla!

Och där mellan båthusen såg jag någon som var ute och gick med en förfärligt ful hund. Nu tycker jag ju inte att hundar överlag är särskilt vackra, men denna var exceptionellt motbjudande. En mops, fy för den lede. Den hundrasen ser ju mer än lovligt vanskapt ut. Ihoptryckt och stabbig, gurglar och dreglar när den andas. Varje gång jag ser en mops tänker jag på en harunge som vår hund fångade en gång när jag var liten. Den hann hugga tag i den ganska hårt innan vi fick den att släppa, och knytet som blev kvar var inte särskilt bildskönt. En bitskadad liten sak vars ögon hade ploppat ut ur huvudet. Hui.

Idag efter jobbet satte jag mig i min solstol i trädgården, fällde ner ryggstödet, blundade mot solen och njöt så att jag nästan storknade. Tänk, för bara någon månad sedan var det beckmörkt vid tiden när man kom hem från jobbet - idag ligger man och solar en stund. Aaah.

Förresten kan man ju ana ett visst tema om man kollar sin facebookfeed nuförtiden. Det är ett himla snack om hockey, nämligen. Jag skulle fortfarande inte kunna bry mig mindre, jag är så OERHÖRT ointresserad av ishockey att det knappt är sant. Alltid varit ointresserad, för min del får vilket land som helst vinna. Faktiskt helst något annat land än Finland, för jag skulle inte orka med den där hysterin som infaller efter ett VM-guld. Undrar vad det beror på, detta att jag är så avogt inställd till hockey? Nå, det är ju inte som om man missar något genom att inte titta, man får ju all info via Facebook ändå.

2 kommentarer:

  1. TV hamnar nog extremt lågt ner på listan för livets nödvändigheter just nu...bara hockey o schlager hela tiden...usch

    SvaraRadera
  2. Hahahaa - nu vann ju Finland ingenting, förlorade t o m bronset.
    Jag gillar hockey o hejar på FIN, men jag kan hålla med dig om det blir lite väl hysteriskt ibland... då laget och en del av fansen firar så de inte själva minns vad och varför.

    SvaraRadera