onsdag 1 maj 2013

Semester

Har säkert varit så hemskt JETLAGGAD att jag inte kunnat blogga den senaste tiden, eller något. Men främst för min egen skull ska jag ändå försöka komma ikapp verkligheten med den här bloggen. Har alltså haft en veckas semester som tillbringades hos min kusin E på den skånska landsbygden. Kände för ett litet miljöombyte, och just sydsverige är ju trevligt såhär års. Varmare är alltid trevligare.

Syftet med veckan var att koppla av, sova ut, andas lantluft och göra sådant som jag inte gör. Jag har till exempel klappat getter, hälsat på fårbebisar, druckit whiskey, åkt in till Malmö, tagit en tur till Köpenhamn och sådär allmänt slappat.

Klappat mycket hästar också. Den här mörka hette Kråkan och var en mysig typ.

Ridit också. Först en tvåtimmars turridning med snälla och fogliga islandshästar som gick på rad och som man knappt ens behövde rida. Det var mera som att åka häst. På tillbakavägen fick vi både testa att tölta och till och med galoppera. När vi samlades och hästarna delades ut innan turen fick jag ställa mig i gruppen som i princip aldrig hade sett en häst förr, fast det inte var riktigt sant. Rida kan jag ju inte, så jag tänkte att det var säkrast att inte försöka visa sig på styva linan. Så blev jag tilldelad den allra, allra minsta hästen. Den var verkligen pytteliten. Kolstjarni hette den.

Ett par dagar senare lånade jag och min kusin varsin häst från stallet och stack ut och red på egen hand. Hur coolt som helst. Lite annorlunda mot att försiktigt traska på led med turridningsgruppen var det ju nog. Men på något vis lustigt att man kan styra ett flera hundra kilos djur hit och dit med bara lätta grepp här och där. Jag gillade ju hästar alldeles brinnande när jag var liten, men fick aldrig rida. Det hade jag velat göra - vara en hästflicka och gå i ridskola. Läste min kusins avlagda Penny- och Wendy-hästtidningar, hade hästplanscher på väggarna och stod och stirrade ut i hästhagen på väg hem från Knifsund skola. Med hästryggsäcken på ryggen.

Man kan säga att det var en liten flickdröm som gick i uppfyllelse. Jag fick RYKTA och till och med SADLA och TRÄNSA. Och så ta hästen i tygeln och leda ut den på stallbacken, sådär så den lugnt och sansat lunkar bredvid en med den där terapeutiska klipetikloppandet från hovarna. Heppatyttö, jee!

Min kusin har höns. Så man fick färska ägg till frulle. Också en typisk sak som jag Inte Gör Hemma. Sedan sov jag också ganska mycket. En morgon... ähum, förmiddag så till den grad att min kusin kände sig nödgad att hoppa lite i min säng. Ett ganska effektivt sätt att väcka folk, faktiskt.

4 kommentarer:

  1. Välkommen till hästtjejklubben! ;)

    SvaraRadera
  2. Nja, än e ja noo int ritti medlem. Kanski sku böv skaff ein dock? Häst, alltså. Kan bind fast an i verandaräcki å ha an ti ita åv gräsi min. Sku ju va praktiskt mesama:)

    SvaraRadera
  3. Jepp, å blomrabatta vaal fröudå! ;)

    SvaraRadera