onsdag 12 december 2012

Lillgammal

Kom plötsligt på en grej. Som jag alldeles hade glömt bort. Nämligen att jag och min bror - när vi var ungefär varsin tvärhand hög - deltog i jultraditionen Sätta Hyacintlökar vid Nyströms då någon gång på 80-talet. Känslan av att kladda och rådda med jord och lökar och krukor, och sedan vill jag minnas att lökstackarna skulle ha en en strut av tidningspapper på sig också, för de tålde inte ljus. Och så skulle lökarna vördnadsfullt bäras ner i matkällaren, och därifrån skulle de sedan högtidligt plockas fram till jul. Då i skydd av dessa strutar. Och så var det ett spännande projekt att vänta och se vilken färg de blev.

Ett rätt avancerat julpyssel om man frågar mig idag. Finns det någon som sysslar med att sätta hyacintlökar i dagens läge? Eller köper man bara färdiga hyacinter från någon skranglig kärra i någon supermarket med Jingle Bells skrålande ur högtalarna?

Ibland när jag tänker på grejer jag gjorde som liten börjar jag fundera på hur gammal jag egentligen är, och om jag liksom är född under krigstiden eller något. Vissa saker känns totalt medeltida. När jag var liten gjorde vi till exempel egen fil. Har ett starkt minne av att man skulle ta en sked fil, lägga den i en skål och fylla på med mjölk. Över natten så hade det sedan magiskt förvandlats till fil. Som man tog en sked av och la i en skål och fyllde på med mjölk. Ni fattar cirkeln. Sedan fick jag också lära mig att ifall det åskar så blir det ingen fil av det hela. Och det lär faktiskt var sant, inget skrock. Men också det känns som något en lättlurad piga skulle ha hittat på i början av förra seklet.

Kanske jag bara helt enkelt får börja kalla mig för Krösa-Maja.


5 kommentarer:

  1. Finns nog de som gör egen "garanterat tillsatsfri" fri fortfarande...:)

    Åska vet jag inte, men visst märker man att mjölkkvaliteten varierar, troligen också åldern. Färsk mjölk funkkar nog bättre, men jag misstänker den största orsaken till nederlag är att det i mjölken trots alla dessa moderna processer, övervakning och kvalitetskontroll ibland smyger med rester av t.ex. antibiotisk medicinering av kon som mjölkats för tidigt efter någon åkomma...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om detta vet jag intet. Mjölkkvaliteten alltså. Dricker ju int eins mjölk sjölv. Men he kan säkert varier!

      Radera
  2. Det där har jag också hört! Aldrig provat själv, dock... Bröd jäser dåligt när det är åska, trots att deg annars älskar fuktigt och varmt. Så nån betydelse måste det ju ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det vet ju du som bagardotter:) Har nog inte gjort varken fil eller "hemgjorda" hyacinter sedan 80-talet, men minns att båda två var spännande processer då det begav sig. Hur är det förresten hos er, har ni mycket hemgjorda bakverk på jul? Antar att du har fått vara med och baka en och annan lussekatt och pepparkaka som liten :)

      Radera
  3. Jo, visst brukar finns det en del hembakat. :) Åtminstone jullimpa, pepparkakor och Den Obligatoriska Dadelkakan. Haha, kommer ihåg till en jul då vi hade fått nån större pepparkaksbeställning och jag fick i uppdrag att stansa ut alla. Då trodde jag seriöst att jag aldrig mera skulle vilja baka pepparkakor, men det gick över, som tur. (Min bror, som då var kanske 4-5, frågade glad i hågen när vi började om han fick äta upp alla "kanter". Ja, sa jag. Efter en god stund frågade han närmast grön i ansiktet och med en lätt suck "MÅST jag äta opp alla kanter?" Precis som om vi hade en deal han måste följa.)

    SvaraRadera