söndag 23 december 2012

Julstök

Julstädning - check! Vad nu sedan julstädning är. I mitt fall är det att slänga ut mattorna, dammsuga, moppa golven och torka damm. Vad mera ska man göra? Torka damm ur diskmaskinen, eller? Wouldn't think so.

Och igår kom pappa med julgranen! Vilken tur att jag har en pappa som kan nästan allt, som är så bra på att hitta julgranar. Igen var det en alldeles perfekt gran, exakt rätt storlek, fin form, lagom tät och på alla sätt utmärkt. Var tvungen att stå och beundra den flera gånger igår, för jag tyckte den var så fin.

Förutom att städa och klä granen igår så bakade jag Lyxbitar, ett traditionellt bakverk som alltid finns på Nyströmsbackan på jul. Fast jag skippade fasen där man slänger kakan på golvet, som vissa brukar sporta med.

2 kommentarer:

  1. God jul, Maja!
    Här dammsugs det som bäst, men golven torkar vi först när granen åker ut. Man ska ju int överdriva heller.

    SvaraRadera
  2. God Jul, alegni!

    Sant, man ska inte överdriva. Min husligalärare i högstadiet sa faktiskt att man inte behöver städa så värst före jul, man kan istället släcka ner lite och vistas i stearinljusets sken. Tycker jag var ett bra råd av en lärare i det ämnet. I år har jag bakat och städat alldeles lagom, enligt mig själv. Hoppas ni får en skön julhelg :)

    SvaraRadera