söndag 16 december 2012

Glöggkväll

Igårkväll, efter att jag hade handlat julklappar och kläder, bakat pepparkakor, garnerat pepparkakor, hade jag mjöl i hela hemmet, pepparkakor utradade på alla ytor i köket, mjöl och i håret och i kläderna, och låg på rygg på soffan och pustade ut lite. Telefonkonfererade lite med bästa L, som låg på en soffa i Halkokari. Där låg vi då. Tröga och lite - som pappa skulle uttrycka sig - uutan fjädro. Ingen orkar röra sig någonstans.


Men så är det detta med bloggen som kan ställa till det. För plötsligt fick jag sms från Jakobstad om att man minsann sett att Kronqvist hade bakat pepparkakor idag. Vilket annat val har man då än att borsta mjölet av sig, värma glöggen och säga välkommen till hela gänget? Nå, antagligen att inte göra det. Men det är ju hurja trevligt att äta pepparkakor, dricka kaffe och glögg simultant, och sitta och prata bort en kväll kring tända ljus några dagar före jul. Jag klagar då inte.

Idag har jag sovit länge, tränat, lagat lasagne och packat in julklappar. Däremellan kokat kaffe, vickat på tårna och slösurfat. En ganska splendid söndag om ni frågar mig.

2 kommentarer:

  1. Tur att ja satt igång något, dagen till ära :) Det smakade nog bra, trots att du hadd ett ovanligt recept, seg o knaprig som de blev.
    En sak som harma va ju att man int to me na färdkost hem :)

    SvaraRadera
  2. Man får tacka för besöket:) Tror att di va liiti seg för att di va nybaka, kan händ att di knaprar till se bara di får viil liti. Ni får väl koma å provsmaka igen så ska vi test konsistensen på nyytt. Ja just he, tu borde såklart ha fått medde liti ti äta på veijin, he tänkt ja int på... Men ja fösöka iaf trug ut åv döm såläng ni va jer!

    SvaraRadera