onsdag 16 juni 2010

Jaa-a, det måste man!

Det är lite kul att ha en bror som för tillfället bor i Stockholm. Ännu mera kul är det att få ett textmeddelande där det står att han precis har träffat min stora idol. Vad gäller svenska så kallade kändisar är jag överlag varken särskilt imponerad eller intresserad. Diverse Idolartister rör mig inte i ryggen, eftersom jag inte tittar på dylik dynga och därmed inte har en aning om vem någon av dem är. Schlager är en annan form av dynga som jag heller inte bryr mig om, och jag känner därmed inte till alla dessa schlagerkändisar heller.

Kan ni då gissa vem denna svenska "kändis" var, som min bror hade träffat och kände sig nödgad att informera mig om? Jo, ingen mindre än Bertil! Bertil i Nils Karlsson Pyssling, till höger i bild!

Jag är en stor Astrid Lindgren-fantast, och tycker att alla hennes sagor och filmatiseringar är helt underbara. Pippi, Emil, Ronja, Madicken, Allrakäraste syster, Vi på Saltkråkan, Alla vi barn i Bullerbyn - alla!



Min favoritsnutt ur Nils Karlsson Pyssling, hastigt filmat med mobilen en söndagsmorgon när serien sändes på tv. Bertil sitter ensam kvar i köket och suckar: "Måste man ha jobb när man blir stor?", och svarar själv med sin pappas ord "Jaa-a, det måste man!".

5 kommentarer:

  1. IDOL och schlager är väl ingen dynga, det är ju underhållning :)

    SvaraRadera
  2. Smaken är som baken, jag vet. Vi tycker olika, och tur är väl det. Men enligt mig är både schlager, Idol och nästan allt annat som sänds på svensk tv riktig ärkedynga...

    Men tant Lindgren - hon var en mästare!

    SvaraRadera
  3. Okej, jag måste medge att jag inte alltid orkar med schlager och allt det där.

    Men om du tittar på SVT nån gång, vilka program duger då om man inte räknar med Atrids serier? :)

    SvaraRadera
  4. Jag har överhuvudtaget inte sett svensk tv på fyra år, eftersom det inte syns i Åbo. Och jag har inte saknat det det minsta!:)

    Så jag måste tyvärr säga att jag inte har följt någon serie på svt. Delvis för att jag inte gillar sådana... och inte ens gillar att se på tv.

    SvaraRadera
  5. Jo, nu ljög jag förresten - Mia & Klara tittade jag på när det sändes på svt för något år sedan! Den serien gillade jag:D

    SvaraRadera