torsdag 28 juni 2012

Rulla

Jaja, man kan ju skrika och pipa i all evighet om att det är kallt och blablabla, men OJ vilken sommarfiilis jag hade just! Drog ut på sommarens premiärtur på rullskridskor, och tog bland annat en lov via Sundmunplayan på den släta, svarta asfalten som slingrar sig längs stranden. Kvällssolen lyste så starkt och det glittrade så vackert i vågorna. Längs cykelvägarna flanerade semesterfirare i solbrillor, en del hand i hand. Och jag susade fram som BLIXTEN (nånej) mellan dem. Stornjöt! Kvällstur på rullskridskor är det bästa.

Imorgon är det fredag igen, efter ännu en blixtsnabb och - om jag får säga det själv - effektiv och bra arbetsvecka. Jag har fått massor gjort, och jobbet har flutit på bra. En bra vecka innebär både att klienterna och man själv har fått ut någonting och lärt sig något. Då och då kommer de där aha-upplevelserna. Roligt är också när man känner igen sig... hur ska jag förklara... när man liksom känner igen en specifik problematik och har en metod man vet har gett resultat tidigare. Att man liksom har den där skräddarsydda grejen att plocka fram. Det roliga är att det händer oftare ju längre man arbetar. Annars så är det nog också roligt när det dyker upp någonting nytt som man får sätta sig in i.

Har lyckats smälla två glödlampor under loppet av typ en vecka. Varför sker alltid sådant liksom i grupper om flera? Just när jag hade skruvat i nya brännare stannade köksklockan, och jag fick balansera på en stol för att byta batteri. Liksom som om alla grejer liksom slocknar samtidigt. Nu måste jag bara minnas att fylla på glödlampeförrådet nästa gång jag går till butiken. Det ska alltid finnas ett sådant, nämligen. Färdiga i lådan bara att skruva i, istället för att man ska leva i mörker flera dagar för att man såklart aldrig kommer ihåg att köpa en ensam glödlampa när man handlar.

Kuriosa: den sista våren jag bodde i Vasa var jag vid ett tillfälle så fattig  (läs: pank som en kyrkråtta) att jag duschade i mörker många dagar, eftersom lampan i toaletten gick sönder och jag inte hade råd att köpa en ny. Jag hittade också i samma veva två tomma halvlitersflaskor under diskbänken, pantade dem och fick 40 cent, för vilka jag köpte ett makaronpaket och hade mat för ett par dagar. Hårda tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar