tisdag 17 mars 2009

Lång dag igår

Igår var det en sådan där lång resedag igen. Hoppade på tåget i ett snöyreslaskigt Kokkola och åkte ner mot Åbo. En tågresa som som vanligt kändes evighetslång. Dessutom var det expresståg som gällde från Tammerfors, även om jag nu inte kan förstå vad som är så expressartat med det tåget. Det är ett stenåldersfordon med sunkiga säten som färdas med en ryckande, dunkande takt. De sunkga sätena är förvisso väl nersuttna och bekväma att sova i, sålänge man inte tänker på vad de solkiga fläckarna på dem kan tänkas bestå av.



Halsduken, modell elefant som mamma stickade åt mig i julklapp fyller många viktiga funktioner. Under tågresor är den till exempel en filt som värmer gott.




Passade på att göra lite skolarbete, när jag nu ändå hade tid. Kaffe fick jag köpa av den snälla tanten i restaurangvagnen.




När jag slutligen klev av tåget på perrongen i Åbo, var det i ett sådant väder man nu kunde vänta sig. Alltså regn. Traskade raskt iväg hemåt med kläder som blev blötare för varje kvarter. Byta till torr jacka och ta ryggsäcken på ryggen för att försöka hinna till Cittari innan de stängde. Tio före nio var jag framme, och hann precis handla innan man slog igen för dagen, och jag kunde cykla hem. Puh, detta var intensivt.




Nå, nu har vi kommit in i rullorna igen. Lite mat finns i kylskåpet, tvättmaskinen snurrar, jag har haft skola idag, bokat in mig på lite handledning, och varit ute på en bra löprunda ikväll.

3 kommentarer:

  1. jaha, back to basics. hur roligt det nu sen är...

    SvaraRadera
  2. Kunde faktiskt ha varit värre, det är snudd på vår här:)

    SvaraRadera