måndag 30 mars 2009

Efter kreativ paus kommer effektivt arbete

Ny vecka, nya förpliktelser. Jag bestämde igårkväll att jag skulle cykla till skolan med svintung väska klockan 09 sharp för att ta itu med skolarbeten som fått vänta under helgen. Jag har inte gjort någonting vettigt åt vare sig kanden, terapiutlåtandet eller terapiredogörelsen - eller någonting skolrelaterat överhuvudtaget - under hela helgen. Kan man kalla det en kreativ paus? I alla fall var jag laddad att hugga i när jag gick och lade mig.

Som parentes kan jag nämna att jag numera har börjat sova på nätterna. Det är otroligt skönt att börja sitta och klippa med ögonen framåt kvällen, kura i soffan med filten i halvmörkret, och till sist stänga av tv:n och krypa till sängs. Och somna nästan genast. Inte bara enstaka kvällar då jag är dödsslut efter fem vaknätter och massor att göra. Utan faktiskt en massa kvällar på rad de senaste två veckorna. Jag kom knappt ihåg hur det kändes ens.

Imorse vaknade jag och var inte fullt så laddad:) Tanken på att ta plats i biblioteket med skolarbeten kändes bara halvlockande, och jag blev över en timme sen tack vare en massa snoozande och dagdrömmande i duschen. Klockan var närmare bestämt 10.15 när jag började knappa på datorn uppe i logopedin, eftersom biblioteksdatorerna var fullsatta. Dessutom hann jag knappt börja innan jag fick trevligt avbrott i form av en klasskompis som kom och kokade kaffe. Då måste man ju ta en sällskapskopp!

Efter den inledande kaffepausen fick jag fart på maskineriet. Satt och bläddrade i ICD-10, vilket är WHO:s internationella klassifikation av alla sjukdomar, och fick lite mera ändringar fixade på kanden. Satt och plitade och bearbetade texten, skrev om, lade till, tog bort och ordnade om stycken och referenser tills klockan var tjugo över ett. Då var det bara att klicka iväg kanden och skicka in den än en gång, och gå ner och luncha. Effektivt, må jag säga.

Man ska smida medan järnet är varmt, och hjärnan är i on-läge. På eftermiddagen satte jag mig ner och printade ut några artiklar till teoridelen av terapiredogörelsen, och så tog jag det sista kragtaget och skrev rapporter på två talterapidemonstrationer vi har varit på. Tur att jag tog den kreativa pausen i helgen - jag har fått undan en massa idag!

3 kommentarer:

  1. om alla människor var lika effektiva varje dag, tror du världen sku bli färdig på nolltid då?
    ;)

    SvaraRadera
  2. Nå det är väl det som är grejen, att det ska gå upp och ner med inspiration och effektivitet, kanske? När man blir ON för länge utan OFF, då har det gått snett:-/

    SvaraRadera
  3. i know. jag har varit med om det o när man kommer till ett pakko-off är det inte längre kul...

    SvaraRadera