fredag 27 mars 2009

Aj, mage

Inte den trevligaste morgonen. Vaknade halv sju (en timme för tidigt!) av att jag frös som en liten gris och var allmänt dassig. Fick dra en extrafilt över täcket och försöka somna om. Vilket först inte ville lyckas eftersom jag hade så förbannat ont i magen. Nu, en kaffekopp och två Burana senare börjar jag känna mig som en människa igen.

Ska till skolan på språkhandledning, som sagt. Dessutom har jag en del material att printa, både till kanden och till lite andra skolarbeten. Det börjar minst sagt smaka trä med kandskrivande nu. Jag menar, hur länge kan man såga på med samma text egentligen?

Det lär vara buskallt i Österbotten. Jag har hört temperaturer mellan -14 och -18, är det verkligen så det ska vara i slutet av mars? Global uppvärmning - bah! Bäst att ta bilen så ofta man kan och gasa lite extra i trafikljusen så det blir någon sprätt på den här växthuseffekten. Jag fryser!;)

Igår bytte jag lampa i köket. Har en vanlig lampa och en långsmal sak som finns under köksskåpen på krångliaste möjliga ställe ifall den skulle behöva bytas. Och den small till och slocknade redan för någon månad sedan. Igår tänkte jag byta brännare, men det var lättare sagt än gjort. För att komma åt den måste man skruva loss ett fäste som håller ett glashölje (jo, glas och ganska tungt sådant, för det är en gammaldags lampa) på plats.

Grejen var den att det inte gick att lossa skruvarna där det var tänkt, dels på grund av att man inte riktigt kommer åt med mejseln, dels för att den har fastnat med åren. Alltså fick jag försöka göra proceduren från fel håll, så att säga. Jag fick skruva loss fästet som själva brännaren var fäst i, eller den-där-grejen-som-man-skruvar-fast-brännaren-i (korrekta termer, jag vet), och dessutom skruva loss en platta för att kunna vika ut fanskapet, skruva loss brännaren och byta till ny. Sedan skruva tillbaka alltihopa och samtidigt hålla i glashöljet för att det inte skulle krascha i diskbänken. Allt detta i en mycket icke-ergonomisk ställning, krökt som en mask mellan diskbänk och köksskåp.

Men jag var ganska nöjd när jag var klar. Jag använde både a) logiskt tänkande och b) slutledningsförmåga, mina två absolut svagaste sidor, och dessutom hade jag inte sönder någonting. Där ser man:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar