onsdag 23 januari 2013

Som Prodigy

Lång dag igen. Mycket travande fram och tillbaka och sådär. Ut och in på olika adresser. Skrapa bilrutor. Kalla händer, kall näsa. Men nu är dagens uppgifter avklarade och jag avslutade kvällen med att hämta täcket ur sängen och kura på soffan en stund med en kaffemugg när jag kom hem. Småfrusen som jag var.

Temat för den här veckan verkar för övrigt vara extravaganta frisyrer. Jag stöter på de mest oväntade kreationer hela tiden nu. I måndags stod jag i Anttilas kassakö bakom en man som var kanske i 35-årsåldern. Annars alldeles städad och med ganska genomsnittligt utseende. Men med knallblått hår. Inte ens hela håret, utan bara en stor plätt mitt uppe på huvudet som var blåfärgad, lite ojämnt sådär. Jag fick liksom inte riktigt ihop det där håret med resten av typen.

Sedan var det en gubbe i kanske 70-årsåldern som hade skägg ända ner till magen och en riktigt noggrant överkammad flint. Och så var det en typ som tog av sig mössan och sådär annars såg ganska alldaglig och tunnhårig, men som när han vände sig om visade ha sparat det hår som fanns kvar i nacken till en hästsvans på kanske 30 centimeter. Noga ihopknutet i hästsvans.

Så sådant om hårvård. Intressant att alla dessa frisyrer dras till en såhär på en gång. Vad var och en gör med sitt hår är ju naturligtvis upp till dem själva. Föreslog förresten häromveckan åt min mor att hon skulle kunna satsa på likadan frisyr som Prodigy. "Vad är det?" frågade hon. Nå, det här är Prodigy.

2 kommentarer: