söndag 20 januari 2013

Extremt

Sån skön söndag. Även om en iskall vind tog nästan andan ur mig när jag cyklade iväg till gymmet för att skramla med skivstången en stund på eftermiddagen. I öronen hade jag äventyrerskan Renata Chlumskas sommarprat. Inspirerande och peppande att lyssna på riktiga galenpannor ibland. Jamen, det måste väl klassas som galenskap att vara första kvinna att till exempel bestiga Mount Everest, och att paddla och cykla runt USA under 439 dagar. Helt galet. Men också mycket imponerande att man kan ställa in sig på att genomföra någonting sådant.

Samtidigt lite jobbigt för en själv att veta att man kan genomföra så extrema saker. Undrar om Renata Chlumska någon gång till exempel skippar en löprunda en kväll för att det är för kallt eller för det regnar? Eller för att hon helt enkelt är trött? När man sätter det i perspektiv till det man har upplevt, liksom. "Det var rätt regnigt den där stormkvällen på Stilla Havet också, när jag nästan drunknade för att jag var för utmattad efter elva timmars paddlande för att hålla kajaken upprätt" kanske hon jämför. "Så jag tror nog att jag orkar springa en liten stund här i minus aderton. Får ju gå in och ta en varm dusch sen och lägga mig på soffan". Bara en tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar