måndag 9 april 2012

Påskbjudning

 Det blev påskbjudning hos Kronqvistskan i lördags! Eftersom heimgååln är under renovering för tillfället - var väl någon detalj, typ golv, som ännu fattades där - så föll det sig så. Eller ja, skären var väl ett hett alternativ i något skede, men jag tjatade mig till att få bjuda på påskmiddag i år. Därav laxgravande och champinjonhackande och allt möjligt som har skymtat här på bloggen den senaste tiden.

Det bjöds förutom på gravad lax också på kallrökt, köpt sådan. Till det en paj på smörstekta champinjoner, fetaostsnurror med persilja, sallad, batong, sill och naturligtvis kokt ägg. En lätt och fräsch öl att dricka till. Naturligtvis hade jag valt min favorit Tuborg lime cut, eftersom jag tycker att det passar så sjukt bra till fisk.

Den egenhändigt gravade laxen fick godkänt! Jag vågar nog försöka flera gånger nu när jag har börjat.

Till efterrätt såklart pascha. Då står alltid pappa först i kö med skeden höjd i beredd position, för pascha hör till det bästa han vet. Och min pascha fick bra betyg. Tur det, annars hade farsgubbens påsk varit förstörd. Det hade nog varit i klass med när fammos julskinka smälte till en fettpöl en gång när han var liten. Storyn som berättas varje jul på Nyströmsbackan.


Senare framåt kvällen var det kaffe, och till det bjöds det på cupcakes med citronfrosting. Däremellan halvlåg vi lite i soffor och fåtöljer och smälte maten, öppnade påskägg (inte avskägg) och byggde ihop överraskningsfigurer och sådär.

En rätt trevlig påsk om ni frågar mig.




2 kommentarer:

  1. Ojoj...om man kunde äta bilder...*något drömmande i blicken*

    Pascha slår det mesta, håller med Andes på den punkten. Påskens specialrätter överlag tycks det råda mycket delade meningar om. Somliga gillar pascha och somliga memma, själv gillar jag båda två men memman har ett inbyggt problem som jag inte riktit kan hantera, den är så fruktansvärt mättande att det liksom inte går för sig rent fysiskt efter själva maten. Paschan är ju rätt mustig den med men friskare i smaken om du förstår vad jag menar...

    Dessutom "finare", memman känns mer alldaglig även om man också bara äter den en gång i året. Lite som ett mellanspel mellan själva maten och själva "eträtten" som fammo alltid sa...:) Om nu någon äter båda samtidigt vill säga...

    SvaraRadera
  2. Personligen kan jag inte säga att jag tycker att memma är direkt gott, men det brukar bli ätet på påskafton ändå, bara för traditionens skull. I år blev det faktiskt ingen memma alls, det blev aldrig av. Men pascha är nog det bästa på påskbordet, det är ett måste!

    SvaraRadera