söndag 22 januari 2012

X to the Z - Xzibit

Var till Öja en sväng idag, emedan mor bjöd på födelsedagskaffe. Kring bordet satt också moster med man, samt en av bröderna som satt med telefonen i hand och väntade på samtal från jobbet. Han har nämligen ett sådant där jobb där man är hemma och väntar på att chefen ringer och kallar in en. Undrar hur sådant skulle se ut i min bransch? "Hej, vi har ett skorrande R som kommer in om trekvart - kan du komma?".

Nåväl, mor skulle förklara hur hon hade tillrett en trattkantarellsoppa som hon hade bjudit middagsgästerna på dagen innan, och berättade att hon hade "pimpat upp soppan med lite smältost".

Jag: "Men mamma, vet du vad en pimp är?".
Mamma: "Jamen, jag menar att man liksom 'pimpar upp' någonting. Gör det lite bättre.".
Jag. "Men vet du vad en pimp är?"
Mamma: "Nå det är väl en pippeli då säkert...".
Jag: "En pimp är ju en hallick".
Mamma: "Jaha".

...

Mamma: "Jamen, det får betyda vad det vill, jag menar bara att man piffar till det när man pimpar"
Jag: "Mm-m, men ids ändå inte använda det uttrycket på dagis. Typ 'jaha, barn - då ska vi pimpa upp den här snögubben med lite glitter' ".
Pappa (i bakgrunden): "Jo, gör det. Man ska inte undanhålla verkligeheten för barn. Då får de en chock när de blir äldre och plötsligt får reda på en massa sanningar som ingen har velat berätta för dem.".

I bakgrunden häller pappa upp kaffe och mumlar för sig själv: "Pimp my ride...".

Kan vara rätt kul på Nyströmsbackan.

4 kommentarer:

  1. Jaa jag säger bara som Hälge: GUDARS! Mor Tuta, mor Tuta.

    SvaraRadera
  2. Snart är det grälla färger, kromfälgar och guldpläterade detaljer som gäller på byns barncyklar - eller kanske på den grå pickupen? :D

    SvaraRadera
  3. Haha, din pappa har skön attityd! Och som vi så många gånger konstaterat förut, våra pappor har många likheter. Det där är just nånting som sku kunna komma ur min farsas mun! :D

    SvaraRadera
  4. Bubba >> Ne, kromfälgan räcker int. Som X to the Z sjölv sku uttryck e: "Yo dawg! You gotta have spinners, man!". Spinners på en trihjuling. He sku vara na...

    Astrid >> Jo, faktiskt - pappor är roligast när de inte vet om det själv. Men jag håller helt och hållet med honom om det han sa! Därför gillar jag t.ex. Madicken, där grannen Nilsson ibland ligger i snödrivan och sover ruset av sig. Det är väl inte farligt att se? Vi borde fixa så att våra pappor får träffas, jag tror att de skulle komma bra överens:D (Jag fnissar fortfarande åt det där du berättade... när din pappa ringde till någon datasupport en gång:D)

    SvaraRadera