lördag 14 januari 2012

Karadag

Biggest loser är faktiskt ett program jag skulle kunna titta på, trots att det faller lite inom samma kategori som alla de här Bonde söker fru- och Idolprogrammen som jag hatar mera än hundar i soffor (och det betyder mycket). Men när det gäller att träna och gå ner massivt i vikt blir det intressant, tycker jag. Tråkigt nog funkar inte tv4 play utanför Sverige, konstaterade jag.

Däremot såg jag att en av deltagarna heter Slejman Karadag. Hehehehehe. Jag skrattade högt i ungefär fyrtiotre sekunder åt det faktumet.

Sedan undrar jag en annan grej. När en person med låt säga 60 kilos övervikt ska gå ner i vikt i den här typen av shower - då lägger den personliga tränaren adepten att springa på löpband. Och utomhus längs vägar, och ganska mycket intervaller i backar tror jag också jag har sett. Rent spontant - tycker jag med noll utbildning i ämnet - att det känns ganska vidrigt. Ska man verkligen springa med sådana förutsättningar? Jag skulle knappt ens tycka att man bör gå några längre sträckor, särskilt inte på hårt underlag. Man skulle ju inte ens rekommendera en frisk och vältränad, van löpare att springa några längre sträckor med en 60 kilos ryggsäck. Hur reagerar då en stel, otränad person med antagligen redan helt uppfuckade höfter och knän på sådant?

Igen vänder jag mig till mina fysioterapeutiska läsare. Är detta någonting ni har reagerat på? Och jo, nu är ju just Biggert Loser fråga om en tävling, så man "kan" väl inte ta det så försiktigt och korrekt som man borde. Men något slags ansvar måste väl pt:na också ha?

3 kommentarer:

  1. välkommen hem till nyströmsbackan och se på teve! Just detdär programmet såg din far på - och han sade EXAKT samma sak som du nu!!

    SvaraRadera
  2. Ja har tänkt sama sak å, fullständig idioti!! Pulsmätarn på å i vattni. Eldä på motionspeedn. Eldä ut å ga på måsa eldä spåånbana eldä överlag ut å ga. Voivoi tå man sku måst va all stans...

    SvaraRadera
  3. Får man fråga varför du skrattade högt i 43 sekunder??

    SvaraRadera