måndag 30 januari 2012

Mel. Gubben i lådan

Laxen i ugnen, laxen i ugnen
vad har du för dig, sover du?
Kokar du kaffe, borstar du skorna?
Laxen i ugnen: blir klar, tjohej!

Måndag, har precis kommit hem från en sväng på gymmet. Det var svi-hiinkallt att cykla dit och hem. Jag längtar efter vår och barmark och gräsmattor. Av flera orsaker. Men just då under cyklandet främst för att jag avskyr detta polarklimat. Det är fan inte människovärdigt.

Och nu väntar jag på att lilla laxen ska bli klar. Lax är någonting som ikki kan misslyckas. Man tager en lax, man duttar på lite olivolja, saltar, kryddar med citronpeppar och dill, och skvätter över en slor slurk pressad citron. In i ugnen. Vänta. Ut ur ugnen. Äta.

2 kommentarer:

  1. Du använder väl vinterdräkten som sponsorerades av din mor för några år sedan? Det är sånt här väder den är tänkt för..

    SvaraRadera
  2. Jorå! Den har tjänat och tjänar mig väl! Ja fryser int tå ja pedar iklädd han. Men he e överlag kaalt i omgivningen, peedn gar trögt å ansikti stelnar. Om kroppen är jag varm:)

    SvaraRadera