lördag 6 december 2008

Höpöti-pöpöti

Lördag, ka-ching! Vi hade räknat med att fila på forskningsprojektet hela helgen, men konstaterade igår att det egentligen inte finns så mycket vi kan göra innan måndagens handledning. Det blev alltså två dagars välbehövlig paus från projektet, guuud så skönt! På måndag-tisdag kan det hända att det blir långa dagar, men det är så det. På tisdag kväll är det gen.rep, så då ska allt vara så nära klart som möjligt.

Den här helgen kan man då använda till annat. För min del vankas det tentläsning bland annat. Har suttit och försökt gå igenom de test jag hittills gjort på afasiterapin. Det första testet är ganska simpelt, så det har redan fått sina poäng. Det andra tar längre att påta med, för det ska bedömas ganska noga. Sitter och hör igenom ljudinspelningarna och försöker få in rätt poäng för rätt svar. Jag börjar bli van att höra mig själv på band nuförtiden. Kanske jag verkligen låter sådär.

Mitt höpöttande låter dock bra fånigt ibland. Problemet med standardsvenska är nämligen just det - man låter så högfärdig! Jag kan inte vara trevlig eller rolig på högsvenska. Jag låter bara pikkutarkka, gnällig och som lite-bettää-folk. Till min stil hör att vara ironisk, negativ på skoj och lite räto i mun. När jag översätter detta till standarssvenska blir det elakt, gnälligt och fult, och definitivt inte roligt. Det förstör min image, herregud!;)

Det börjar vara skåptömmartider igen. Jag ska idag kika in i frysen och tillreda något ätbart av det som finns där. Vad månde bliva? Kanske en fisksnutt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar