måndag 8 december 2008

Får man säälipisteitä i tenten?

Jag är nog världens i särklass sämsta tentpluggerska. Jag drabbas nämligen av akut AD/HD varje gång det är dags. Plötsligt kan jag inte koncentrera mig ens det minsta. Jag orkar inte läsa många rader innan koncentrationen är all världens väg. Jag försöker på nytt - och tappar tråden igen. Jag skjuter upp, pausar, hittar på annat. Sätter mig med tentmaterialet igen. Tröttnar. Fy.

Den här gången ursäktar jag mig dock med att min hjärna är uttömd på information och har satt stopp för mera sådan. Jag orkar inte lära mig! Det har varit en tung höst, och i all synnerhet den sista tiden. Min hjärna vill bara ha jullov. Den orkar inte tänka mera.

Idag vaknade jag strax före tolv. Redan det skvallrar om någonting. Jag brukar inte kunna sova länge på morgnarna, utan vakna sådär 9-tiden. Ganska gemytlig tid att stiga upp på en ledig dag, för man hinner vakna till sådär långsamt. Nu drällde jag alltså ur sängen mitt på dagen, och var inte särskilt mycket mera utsövd för det. Snarare slö.

Efter att ha vispat runt med understrykningspennan i tentmaterialet tänkte jag avsluta veckan med en skön söndagsrunda. Gående i den friska, kyliga luften som omväxling till alla löplänkar veckan fört med sig, de långa skoldagarna till trots. När jag så stod i tamburen och drog på mig brallorna small det till i ryggen på ett kännspakt sätt, för jag har varit med om det förr. Kändes som att få en elchock i korsryggen, och där stod jag kunde inte annat. Inte räta på mig, och inte sätta mig ner. Det ilade och strålade om jag rörde en endaste fena. Vad fan gör man då? Just den frågan fick jag stå en bra stund och grunna på. Krokig som en gumma med blicken i marken.

Millimeter för millimeter kom jag i alla fall ner på golvet och pustade en stund. Min rygg bestämde sig alltså just denna söndagskväll för att inte vara med längre. Ah. Så onödigt! Nu har den lugnat ner sig lite, kunde till och med gå till butiken rak som en stelbensoperead tennsoldat. Var tvungen att ta en kundvagn för mina tre inköp, eftersom att bära en korg i ena handen inte funkar i detta tillstånd. Min rygg är verkligen ingen kvalitetspryl. Den har bråkat i omgångar och åter omgångar, Nu ska vi se vad en god natts sömn och lite testande och gående har för verkan på den. Om det blir en snabb spontanläkning eller om det blir ett samtal till gode herr Brö-Håkki. Jag ska ge den tre dagar.

3 kommentarer:

  1. halloj! stackars rygge din, hoppas e vaal beter snart! he sko annos va kålkkå rolit att träffas nangang, he e ju evigheita saan ja har siit de seinast! så hör åv de om du råkar vara heim i öja nangang så sko vi kuna hitt på na skoj! just like old times in vasa... :)

    SvaraRadera
  2. Ah, tent.. musik för mina öron.. not. Jag sku å måst läsa.. en halvan norskan bok dessutom... hövovärk! Men ja måst klar tentn på fridan så he er väl bara ti bit ihop... hehe.. ja hatar ti studer...

    SvaraRadera
  3. Jusu >> Kanski ja byri val gambel, va tror du?;) Ja komber säkert ti vara i Öja på julloovi, så man sku kuna ta en kaffi elde na om int annat.

    Emma >> Jaa, i min öörona klingar INT e så ljuvt måst ja erkänn. Men lycka till på fridan. He e väl kjempegöy å snakke norsk?;)

    SvaraRadera