söndag 18 mars 2012

Sedan då

Efter att ha stjälpt i mig de där två kaffemuggarna hoppade jag i skorna och gick ut en sväng. Fick på grund av kaffekrapulan gömma mig lite bakom solbrillorna till en början, men icke desto mindre njöt jag av ljuset, solen och det där fabulösa kvittrandet i buskar och träd som börjar dyka upp den här tiden på året. Det var ett lite taktiskt drag, det där att gå ut och röra på mig. Få igång blodcirkulationen (och därmed få koffeinet att sprida sig snabbare) och få lite frisk luft. Och d-vitamin! Vet inte om jag inbillade mig, men jag tyckte att nästippen fick lite färg också. Kanske en fräken eller två. De brukar börja framträda på vårvintern.

Har sovit lite och dåligt inatt. Det var ett enda vridande och vändande och vaknande, och den där långa, tunga nattsömnen med långsam sovmorgon lyste med sin frånvaro. Känns lite som slöseri med en bra helg, när man inte får sova halva förmiddagen. Det är ju halva nöjet med lördagar och söndagar. I lördags vaknade jag typ kvart över sju som någon slags övertänd akrobat. Vad det nu är för vits med det.

Nå, den där svängen ute i solen gjorde susen. Återvände hem en stund senare med ny energi. Slarvade fram dammsugaren, moppade, putsade speglar, slängde ut mattor och filtar, vädrade en stund. Sedan kom jag på en grej som måste fixas i Öja, så jag körde raka spåret dit för att ordna med det. Drack en kaffekopp medan jag väntade.

Så kom föräldraskapet hem från skären just när jag skulle fara, och så fick jag mat. Kycklinglår med syndigt god sås, och gredelina morötter. Ingen aning om vad det var för art, de smakade precis som vanliga, kokta morötter, men var som rödbetor till färgen. Det var en lönsam resa, när man fick både kaffe och mat utan desto vidare svårigheter. Söndagsmiddag, på min ära.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar