onsdag 28 mars 2012

Alerten

I vissa situationer är det svårare än i andra att uttrycka sig smidigt på det språk som inte är ens modersmål. I mitt fall då finska. Om det är främmande människor, man har bråttom, eller man ska prata om ett område man inte riktigt har en heltäckande vokabulär inom, då kan det hända att man stakar sig. Idag fick jag en crash course i just detta, alltså att uttrycka sig snabbt och rätt under press, när jag gick gatan fram med mp3-spelaren på hög volym i öronen, och en bil ylbromsade in intill mig och ett par hängde ut genom fönstret och med panik i rösten skrek att jag måste säga var sjukhuset är, VAAAR?!!! 

Inte för att skryta, men jag klarade det rätt bra, tycker jag. Huh.

4 kommentarer:

  1. Händer alltid "saakre" då du är med...mor Tuta

    SvaraRadera
    Svar
    1. He e fart å fläkt ti bo i Kokkola, sini!:D Jer blir man härda å på alla vis en gatsmart världsmedborgare. Lol.

      Radera
  2. Jasså, folk söker sjukhus...Miin papp bruk sök idrottsplan på dylikt sätt: "ANTEEKS MISSÄ ON URHEILUKENTTÄ?" Vänta på svar å körd iväg me ilfart å konstatera att int a fick na reida entå. Du såg (vatå såg, du e ju) säkert knepi ut fö man brukar bara stedi folk som sir knepi ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Alltjämt rolit ti hör att man sir knepi ut:D Om e stämber veit int ja, men ja fick iaf föklara he di vila veta. Å bråått hadd di!

      Haha, hede e ju en klassiker. Ja e vanligtvis roko på bådi ti ge å ta emot vägbeskrivningan, oftast så nickar ja bara å lååss föstaa, fast ja int har en aning om va di föklarar. Bara di pekar åt na håll så veit man iaf vartåt man ska sök se å fråg nästa person :)

      Radera