söndag 25 mars 2012

Det ordnade sig

Nackdelen med att vakna i ungefär föustiid är att man framåt kvällen blir så seg att man förvandlas till en liten sladdrig, överkokt sparris som kryper ihop i soffan och kanske somnar lite. Och kanske vaknar ett par timmar senare och inser att det visst var tal om att ringas och komma överens om vad vi skulle göra ikväll. Och så är det redan kväll.

Kanske man inte har hunnit äta någonting, och kanske man sådär allmänt ser ut som om man har kastats upp och tappats ner några gånger. Och kanske hjärnan inte riktigt funkar. Nå, det redde upp sig fint. Med den kvällsöppna butiken ett stenkast bort, dusch, hår- och ansiktsfixande (så gott det nu gick mellan akneangreppen, perkele) som hjälp. Hann till och med brygga ett par muggar kaffe som jag sög i mig medan jag öppnade dörren och släppte in Gänget.

Så har vi fått ännu en lördag att gå kring ett köksbord hemma hos Maja. Lite dricka, lite popcorn, lite prat, lite musik. Jag inledde kvällen med kanske den godaste ölen jag druckit någonsin. Av någon anledning har jag liksom varit helnykterist nu en längre tid, och den där första, kalla Tuborg lime cut-ölen som korkades igår var någonting utöver det normala. Kunde tänka mig att den skulle passa också för sådana som inte dricker öl i vanliga fall. Ljus, mild, fräsch öl med citruston. Ujuj.

Om ni undrar vad som pågår här så testar vi bara påståendet "Jamen skummet ur ölen sjunker undan om man sticker ett finger i det". Som lösning på I-landsproblemet "Gud så jobbigt att behöva vänta tills skummet lägger sig så att man kan börja dricka".

4 kommentarer:

  1. Ja lägger alltjämt ett finger i glaasi tå ja hällder (tänkt skriv spillder men tänkt om du sku byri stör de så satan del 934)) öl eldär cider i glas. Tar bort skyymi, heilt säkert. Föresten, vi komber absolut å hälsar på tå vi tillfrisknar! Hittils e bara Vilda sjuk å ja hoppas he räcker me he dehär gango.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, he e risken me ti skriv ut allt man stör se på... att folk knappt trööst andas i eins närheit, ifall ja sku byri gapa om he å. Men ja lovar, ja gapar int på te :)

      Veit du, he e tu som ha lärt me att man ska stopp fingri i glaasi, kom ja på nu! Bra knep. Siir liti äcklit ut på bild, men va fan. Jå, KOM å häls på, ja väntar!:)

      Radera
  2. Tack för påminnelsen om lime-Tuborgen! Drack den ifjol i Nykken, men hade helt glömt bort att den existerar. Jag ogillar verkligen öl, riktigt på riktigt (likaså alltför sliskig cider), men den där, den var faktiskt god. Fräsch, utan att vara öligt muldig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är god! Jag klarar å min sida inte av cider. Alls. Gillar för all del inte riktigt mörk öl heller. Men kunde tänka mig att limeölen passar för ciderdrickare också. Nam!

      Radera