söndag 21 november 2010

Punktknullaren

Finns det någonting jag stör mig på så är det särskrivning. Hur jävla svårt kan det vara att skriva ihop ord?! Det heter inte "idag har jag haft städ dag" eller "usch, jag fick en riktig host attack", det heter städdag och hostattack!

Eftersom jag tidigare har studerat på PF i Vasa (pscht!) händer det fortfarande då och då att jag får mail som är riktade till lärarstuderande. Ibland läser jag dem, bara för att jag skadeglatt ska få hånskratta åt sådant som "Alla ni som går Bildkonst 1 måste genast hämta era gipsfigurer ur förrådet, eftersom det börjar bli trångt om utrymme" eller "Gymnastikgrupp 3: vi skrinnar imorgon, köldgräns -15 grader" och liknande. Jag ser för min inre syn hur dessa stackare genast skyndar iväg för att hämta sina klumpiga gipsgubbar eller prickar in "skrinning kl. 16-18, Sandviksplanen" i sina kalendrar. Muahahaha!


Häromdagen fick jag detta mail från en lärarstuderande. Bara ämnesraden innehöll två språkfel i form av särskrivningar. Och detta är en person som antagligen kommer att undervisa folk i rättstavning framöver. Ser inte lovande ut.

4 kommentarer:

  1. jag håller fullständigt med och det känns som att särskrivningarna tar över allt mer. Hur svårt kan det vara att skriva ex. jättefint. Sluta särskriv folk! Jag är ju själv en kråka på att skriva och visst händer det att det förekommer en och annan särskrivning i mina texter men jag brukar nog hitta dem ganska fort och ändra på dem.

    SvaraRadera
  2. Word! Jag fattar inte heller hur det kan vara så svårt, allt som sägs ihop skrivs ihop ju. Med få undantag.

    SvaraRadera
  3. Jag vet! Hur svårt kan det vara? Och vad beror det på, detta att folk med all makt ska "sär skriva" alla ord?

    Tur att vi fyra iaf vet hur det ska vara... ;)

    SvaraRadera