måndag 15 november 2010

Jag cyklar vidare...

Tänkte lite högt en gång att man eventuellt i något skede skulle kunna skaffa en bil. Egentligen vill jag inte ha någon bil. Jag gillar att cykla, och min fina gröna cykel funkar utmärkt som fordon i stadstrafik. Tror inte att jag skulle vinna en endaste minut på att åka bil till jobbet jämfört med att cykla.

Fördelar med att inte ha en bil är till exempel:
-inga bensinkostnader
-inget besiktigande
-ingen bilförsäkring
-ingenting som går sönder och blir jättedyrt att bygga
-inga rutor att skrapa
-ingen bilplats eller motorvärmare behövs
-inget parkeringspåtande i stan
-ingen repar lacken/slår sönder rutan/bryter sig in i bilen
-man behöver inte leta bilar, prova bilar, jämföra bilar och värst av allt: bestämma sig för en bil man ska köpa. Hu, beslut är det värsta som finns, ju. Dessutom kunde jag inte bry mig mindre om frågor som framhjulsdrift, bränsleåtgång, hur mycket medkörda bilar är. Vilket är sådant man måste grubbla över om man skulle gå i bilköpartankar.

Dessutom är jag ju cyklingen personifierad. Jag cyklar året runt i både snödrivor, storm och blixthalka. Inget stoppar mig. Och jag har en sjujävla fart under däcken.

Det som en bil kunde vara bra till, skulle i så fall vara att man å jobbets vägnar ibland bör ta sig några kilometer hit eller dit, och att det ibland störtregnar eller är -20 grader. Och att man ska ha material i form av lådor, boxar, kort och testväskor med sig. Ibland skulle det också vara trevligt att åka till Larsmo eller Jakobstad eller Kronoby och hälsa på folk man känner. Utan att behöva låna en bil av mamma eller pappa.

Som sagt så knystade jag någonting om dessa eventuella fördelar en gång, vilket har fått min far att noggrannt sitta och surfa runt på bilförsäljningssajter. Och som av en händelse kliva in på en och annan bilfirma när han "ändå körde förbi". Jag försökte fråga om det var han som hade bilfeber, men det förnekade han bestämt. Enbart av omtanke är han plötsligt jätteintresserad av allt som har med fordon att göra. "Vem har slängt Ykköset?! Det finns ju bilar i den!".

Imorse ringde min far klockan 07.20, och som av en händelse delgav att han hade sett en intressant bil som "man skulle kunna vara intresserad av... om man söker en bil, alltså".

1 kommentar: