söndag 31 maj 2009

Dunk, dunk, dunk

Jag har två fötter, utan tvekan. Den ena bultar och dunkar till höger, och den andra pulserar till vänster. Efter dagar som dessa behöver man inte fundera över om man har fötter eller ej - de känns helt tydligt av!

Drog ut och åkte lite rollerblades på förmiddagen. Det var dallrande hett, och jag kände hur svetten blänkte på pannan i solen. Skönt och somrigt var det, med grönskande björkar och saftigt gräs vid sidan av den heta asfalten.

Sedan var det kvällskift som gällde. Det var stressigt, men bra stämning på jobbet. Just en sådan som min skiftenskompanjon N ska arbeta på åldringshem. Eller inom vården överlag. Eller med folk överlag. Han är alltid positiv. När till exempel en patient gnällde över att det luktade rök utifrån gatan "Det luktar tobak ända in hit!", svarade N fundersamt att det är någonting med tobaksaromen som känns somrig, den hör sommaren till. "Tänk en varm sommarkväll när man cyklar hem genom stan och känner doften av varm asfalt, gräsklipp och en lätt doft av tobak...". Plötsligt diskuterade gamlingarna sommarkvällar och uteserveringar och vackra sommarminnen. N är fenomenal, han kan vända allt till någonting positivt.


I fredags, på min lediga dag fördrev jag tiden genom att ligga och njuta i gräset med en och annan god bok. Läste, slöade och hade det bra.


Mot kvällen packade jag bakluckan med några tomflaskor. Höll på att få kalja-armbåge, eller vad man nu kan kalla det av att plocka in dem i returapparaten...

Imorgon är det jobb igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar