måndag 18 augusti 2008

Gissa vad...


...jo, det regnar. Riktigt semesterväder med andra ord. Igår åskade det duktigt över Heimsjön, riktigt så det dundrade och blixtrade bakom persiennerna. Tv- och datorkablarna drogs ur en stund, men pluggades i tillbaka ganska fort. "Äh, det är nog i Köyst redan...". De´t var det antagligen inte. Antagligen dundrade det på mitt ovanför våra skallar, men det är så tråkigt att leva under ett åskväder. Både tv:n och datorn överlevde.

Jag kommer ihåg ett åskväder ute i skären när jag var liten. Den lilla stugan mor och far har därute hukade sig bokstavligen under en GIGANTISK jättegran ute på en udde bestående av berg. Vi satt allihopa i den stora soffan vi hade där - vilket var enda möjligheten att få sitta om man inte trängdes på bänkarna runt köksbordet. Det var alltså en liten stuga som vi bodde i, med betoning på liten. Där satt vi och tittade ut över havet. Blixtarna ljugade riktigt mäktigt, man såg hur de gick från himmel till hav och lyste upp hela världen. Annars var det tryckande och mörkt. Ovädret var precis runtomkring oss, det blixtrade på alla sidor, och blixt och dunder hängde nästan ihop. Öronbedövande knallar, man kände riktigt hur stugan hoppade till och skallrade. Ett av de tuffaste åskvädren jag har i mitt minne...

Idag åskar det inte. Det bara regnar. Riktigt mycket på förmiddagen, nu småstrilar det bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar