fredag 1 februari 2013

Icke picke pö

Är just nu fånge på en öde ö. Alltså i soffan. Har städat och väntar på att golven ska torka, för den som undrar. Så jag kan ju passa på att utnyttja tiden och blogga lite.

Igår slaskade det och inatt blev det minusgrader. Det var på så sätt kul att bildörrarna frös fast. De har gjort det upprepade gånger i vinter. Passagerardörren går ändå att öppna, och så får man smidigt som ett kylskåp åla sig in och kräla över till förarsidan. Obs, om en enda person till kommer och besserwissrar sig med att jag ska "smörja in gummilisten" så kommer jag att slita loss öronen på denne. Det är inte listen som är frusen. Det är dörren. Alltså inuti låsboet. Öppningsfunktionen. Det händer inget när man tar i handtaget. För bövelen.

Sedan kan jag stolt meddela att jag dammade sönder en matta idag! Jag har ju som bekant prestationsångest vad gäller mattdammande, men idag brast ena kanten på mattan när jag riktigt drog till. Blev lite imponerad faktiskt.

Jaha. Fredag, då. Trevlig helg, folket!

1 kommentar:

  1. Tyvärr har du alldeles rätt, det är inte listerna utan låsen, eller rättare sagt det vaselin/fett man smort låsen med, som är problemet. Mera regel än undantag på Audi/VW med flera från samma koncern...:/

    I princip finns det fyra lösningar på problemet:

    1. Skita i att reparera och leva med problemet, de börjar fungera till sommaren.

    2. Flytta söderut till vintern. Trevligt alternativ förvisso men kanske inte så där jätteenkelt att kombinera med fast jobb...

    3. Skaffa varmgarage.

    4. Plocka ut och sönder låsen i minsta möjliga beståndsdelar utan att förstöra något. Putsa, bada i lösningsmedel etc. för att få bort ALLT gammalt fett (det är fettet som binder fukt med tiden och sedan fryser eller blir för trögt). Smörja med vapenolja eller andra smörjmedel lämpade för kallt väder. Överkursen går ut på att samtidigt ersätta den tunna och svaga fjädern som inte orkar göra sitt jobb då fettet fryser och "håller emot" med en kraftigare variant...

    Du är nog inte så pass borta som du säger i teknikinlägget...diagnosen var ju spot on! ;)

    SvaraRadera