fredag 8 februari 2013

Ost och blivande läkare

Hej, små knattar. Jag har landat efter jobb, gym, butik, dusch och matlagning. Funderade på om jag borde städa, men avfärdade detta innan jag hade tänkt tanken till slut. Det intresserade nämligen inte. Och överlag ska man bara göra sådant man vill i den utsträckning det bara är möjligt. Ibland måste man göra sådant man inte vill. Det kan vara att rengöra golvsilen på toaletten. Det vill jag verkligen oerhört lite.

Det jag alltså ville var att cykla till gymmet för lite fredagspump. Vilket gick betydligt bättre nu när min far så bussigt hade pumpat mina däck. Har i princip cyklat på fälgarna den senaste tiden. Sådant går trögt.

I butiken stod jag en stund vid osthyllan och tittade på alla dessa spännande ostar. Klämde lite på olika sorter och fick så fiilis för en ost- och vinkväll. Problemet ligger i att jag tyvärr inte har lärt mig äta ost, vilket är en stor sorg. Jag kan verkligen få kväljningar av riktigt vidriga sorter, och det vill jag inte. Jag vill kunna vara sofistikerad och sitta och smutta vin och provsmaka alla möjliga slags ostar och njuta av det. Är medveten om att detta är någonting som måste tränas, likadant som med vin och kaffe. I Åbo höll jag nästan på att lära mig, där var det mera vanligt med ost- och vinkvällar än det är här. Kanske borde ta upp det där igen?

Måste förresten tipsa er om en dokumentärserie som går på Yle nu, nämligen Kandit. Finns också att ses på Arenan när som helst. Serien handlar om en grupp läkarkandidater och deras första sommarjobb som riktiga läkare. Det roliga är att serien spelades in på min arbetsplats i somras, och att både huvudpersonerna, patienterna och omgivningen är bekanta. Har inte sett mig själv ännu, och tror inte att jag kommer att figurera där heller. Kanske i någon bakgrund någonstans? Men serien är hur som helst intressant, och jag tycker att det verkar vara sympatiska och duktiga blivande läkare det handlar om. Titta, vettja.

5 kommentarer:

  1. vah?! ska man smutta vin?! ;) /ninbos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janå "smutt"... He e väl relativt :P

      Radera
  2. ost o vinkväll låter bra ;) / pikku g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gar e me Oltermanni å Euroshoppers hushållsost på Tuc-kex? :P Ne, seriöst, ja måst trän upp ostsmaksinni min. E ju äntå finlandssvensk. E du me?

      Radera
  3. ja kan ju join via skype ;) /ninbos

    SvaraRadera