lördag 15 september 2012

En lång en

Den här listan cirkulerar på bloggarna. En lång sådan. Satt för skojs skull och fyllde i den idag när jag nu ändå hade datorn i famnen. Det var ju riktigt kul.

1. Vad heter du?
Det vet ni ju. Maja!

2. Vad kallas du för?
Har man ett typ smeknamn som förnamn så kallar folk inte ens så värst mycket annat. Bara Maja. En tid i gymnasiet kallades jag förresten Mollis av några av skidskyttepojkarna jag umgicks med. Mollis från Molla-Maija, get it? Det var kanske högst tre personer som använde det namnet, så det räknas inte.

3. Vad vill du att folk ska kalla dig?
Ni får kalla mig vad ni vill. Helst inte Skviiröga, dock. Det kallade en elak flicka mig för i dagis. Alltså översatt från dialekt: diarréöga. Kom sig antagligen av färgen på mina ögon. Pluspoäng för kreativt påhitt såhär i efterhand! Skviiröga! Borde kanske ta upp det igen.

Gud vad jag lägger ut texten, förresten. Den här listan kommer aldrig att bli klar om jag fortsätter ordbajsa. Nå. Vidare.

4. Vad gör du just nu?
Sitter i soffan. Jag tog en vansinnigt skön tupplur efter jobbet och har nyss vaknat.

 5. Vad skulle du egentligen vilja göra just nu?
Det här är väl bra?

6. Vad har du på dig?
Svarta leggings, en topp med obestämt, spräckligt mönster samt en beige kofta.

 7. Vad har du gjort idag?
Jag har jobbat, åkt via butiken och köpt en stekpanna och åkt hem. Snart ska jag testköra pannan. Lite tragiskt att jag känner mig uppspelt inför en sådan sak. Har blivit så materialistisk på senaste tiden.

 8. Vad var det roligaste med din dag?
Jag gillar ju mitt jobb. Men det var också skönt att konstatera att det är fredag och ha lite skön fredagsfiilis på jobbet. Båda två kändes bra.

 9. Vad var det tråkigaste med din dag?
Um. Jag var ganska sömnig imorse, men när jag väl vaknade så gick det fint.

 10. Om du fick beskriva en perfekt dag, hur skulle den då vara?
En het sommardag med morgonkaffe på stranden eller på villaterrassen eller annars ute någonstans. Sedan vill jag gå klädd i bikini hela dagen, läsa, lyssna på podcasts, simma hundra gånger och njuta av värmen. Varför inte avsluta dagen med en het bastu och mera simning.

 11. Om du tittar åt höger, vad är det du ser?
Ett fönster och på andra sidan glaset sprakande röda lönnlöv. De heta sommardagarna är därmed förbi. Nästa sommar!

12. På tal om höger, är du vänsterhänt eller högerhänt?
Höger.

13. Om du hör ordet perfekt, vad förknippar du det med?
Kropp.

 14. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du?
Jag tänker inte ens svara på det här, för det är så självklart.

 Varför?
För att jag ÄLSKAR att vara i solen och att simma och att gå barfota och att ligga på stranden. Typ därför.

 15. Vilken högtradition är din favorit, julen, midsommar, påsk etc? Och varför?
Jag hatar ju egentligen helger ur djupet av mitt hjärta. För att jag får en sådan oerhörd ångest över att man måste göra det ena med det andra och det ska vara så roligt och bla, bla, bla. Vilket gör att jag får akut lust att gräva ner mig under täcket och vara den asocialaste mullvaden i universum. Men - och detta trodde jag aldrig att jag skulle säga, eftersom jag under många år var julhatare av rang – julen i Öja är bra. Just för att den är så kravlös. Vi mest sitter och snackar och äter julmat och tar en konjak och bara är, och ingen ska någonstans. Förutom ut på julgubbeuppdrag.

 16. Beskriv den perfekta outfiten?
Jag är faktiskt så tantig att det jag har på mig måste vara bekvämt, annars går det inte. Och kläderna får absolut inte klämma på min mage, inte det minsta. Jag får panik och vill kräkas. Därför klarar jag inte att använda jeans, oberoende av hur stora eller bekväma de är. Om de för en sekund klämmer på min mage får jag obehag. Jag vet inte vad det är för fel på mig. Någon slags överkänslighet. Och så är det någonting med hur jag ser ut i jeans, det känns aldrig bra, jag tycker bara att det ser konstigt ut. Jag tänker ofta på det, att jag borde jobba på det där. Hade ju min jeansterapi häromåret, då jag tvingade mig till att ha jeans en dag i veckan. Nu har det lämnat, och jag drar runt i leggings, jeggings och strumpbyxor. Som inte ens är snyggt. Jag måste ta upp jeansterapin igen. I något skede. Oktober kanske blir månaden då det sker?

 17. Välj något inom modeindustrin som du skulle vilja rädda svenska folket ifrån genom att banna, som t ex gröna strumpbyxor, boyfriend jeans etc?
Ööh, jag vet ju inget om mode. Fula skor är ganska vidriga. Uggs och Crocs och skit.

 18. På tal om mode, din favoritbutik?
Nå nu har jag ju inte köpt kläder på sju evigheter. Det blir faktiskt oftast H&M. Gillade Indiska i Åbo.

 19. Favoritplagg som du har i garderoben? Får gärna illustrera med bild.
Hm. Hm? Är just nu inne i en period då jag tycker att ingenting passar. Men min svarta kavaj gillar jag! Den som jag köpte när jag hade slarvat bort min ordinarie.

20. Favoritplagg som du haft på dig hittills i ditt liv?
Ja-a. Jo! Hör och häpna: ett par jeans som jag köpte typ då jag flyttade till Vasa! Det är de absolut bästa jeansen jag någonsin haft. Kanske därför jag inte kan ha jeans mera, för att inga uppnår det Perfekta Paret.
Här finns förresten ingen fråga 21. Varför det, kan man undra.

 22. På tal om killar, vad föredrar du, svenskar eller utländska?
Men vad är detta för fjortisfrågor. Förresten är ju svenskar utländska. Såtillvida man inte avser finlandssvenskar. Men av de där alternativen så säger jag svenska då, för jag gillar ju norrlänningar.

 23. Beskriv en egenskap hos en man som du skulle vilja ha, t ex mörk röst, synliga ådror etc.
Va? En manlig egenskap som jag skulle vilja ha? Eller en egenskap hos en man, vilken jag skulle vilja ha. Mannen alltså. Förblev oklart, det där.

 24. Vad är det mest romantiska en kille gjort för dig?
Gud så sliskigt detta blev.

25. Vad är det mest romantiska du gjort för en kille?
Men jumalauta.

 26. Vad är den perfekta presenten? Ifall du skulle fylla år i morgon.
Hm. Surprise me.

 27. Vad är den hemskaste presenten du fått?
Det hemskaste minnet jag har gällande en present är när jag fick ett underklädesset av min mamma när jag fyllde kanske sex. Ett fint, vitt med små sniglar och blommor, ett sådant där set med linne och underbyxor. Jag minns precis var jag var när jag öppnade paketet, och så sa jag surt ”Va. Bara några gamla underkläder”. Hade förmodligen önskat mig något annat. Än idag kan jag höra mammas ledsna röst ”Man ska vara tacksam för det man får”. Jag kommer ihåg att den där händelsen poppade upp i minnet då och då i säkert tio års tid efter att det hade hänt, och att jag hade grymt dåligt samvete för att jag var så elak och sade så fult. Om presenten min mamma hade köpt.
Nu i efterhand: Förlåt, mamma! Jag har haft dåligt samvete över den där händelsen i hela mitt liv.  

 28. Cola eller fanta?
Dricker någon ens Fanta numera? Är det inte kräklemonad? Coca Cola Zero om jag dricker något.

 29. Choklad eller sur/salt godis?
Choklad i så fall. Jag äter inte svart godis. Salmiak och skit, yäk.

 30. Sallad eller McDonalds?
Sallad. Har inte ätit på Mickey D på säkert... Tio år? Nä, men kanske sex? Tycker att deras hamburgare är så himla äckliga.

31. Myskväll eller utekväll?
Myskväll. Vad nu det sen är. Har lite (mycket) krogskräck för tillfället.

 32. Sex utan kärlek eller kärlek utan sex?
Mina föräldrar läser den här bloggen, så jag svarar MASSOR MED LÖSAKTIGT SEX UTAN KÄRLEK HELA TIDEN. Nånej. Skojaba.

 33. Pengar eller kärlek?
Pengar såklart. Nånej. Eller?

 34. Tåg/buss eller bil?
Bil. Min egen! Kom inte ens och nämn tåg, ity det är satans påfund. Speciellt det som går till Åbo.

 35. Bloggen, instagram eller twitter?
Bloggen. Sysslar inte med det andra.

 36. Tv eller dator?
Dator. I don’t do tv.

 37. The Notebook eller Fast and the furious filmerna?
Inte sett någondera. Men The Notebook skulle jag tro, för filmer med biljakter måste ju vara det tråkigaste man kan sätta sin tid på.

 38. Roligaste fyllehistoria?
Som sagt – fjortisfrågor. Nå, detta känns inte riktigt som rätt forum för sådant. Um, fyllan i sig vet jag inte, men vi hade rätt kul i vasanätterna med bland annat Staffan. Yra kvällar på Ollis med mera.

 39. Pinsammaste fyllehistoria?
Himla tjat. Säkert har man gjort dumheter ibland. Berättat för mycket och så vidare. Minns förresten en vinkväll hos en kompis – detta var också under vasatiden – då vi lekte någon form av Sanning eller Konsekvens, fast med bara sanningsdelen. Har för mig att vi blev mera och mera ingående ju längre kvällen led. Följade dag när man hejade på varandra i skolkorridorerna, eftersom flera av oss studerande på Academill, var det med ett lite generat flin.

 40. Om du läser bästa vän, vem tänker du då på?
Har vuxna människor verkligen bästisar? Jag har mera goda vänner, skulle jag säga. Men min allra bästa vän som liten var nog min jämnåriga kusin. Som vi har lekt! Jag kan ännu idag känna en viss harmsenhet över att vi liksom – eh, växte ifrån varandra, eller vad man ska kalla det, i högstadiet. Det är ju just då, i de trasiga tonåren man ska ha en bäst-bästis att sitta och analysera allt med.

 41. Något som du är riktigt rädd för? Spindlar, framtiden, att misslyckas etc.
Ja-a. Om vi ska dra till med något såhär ytligt så är jag rädd för att hoppa högt ifrån. Och lågt ifrån också. Vi kan säga såhär, att jag inte hoppar från tremeterssvikten i simhallen. Har gjort, jovisst, men jag skulle inte göra det nu. Futtiga tre meter tycker jag är så sjukt obehagligt. Jag är inte direkt rädd för höjder, men jag vill inte hoppa ner, det är själva grejen. Av samma orsak h-a-t-a-r jag nöjesfält. Vill aldrig sätta mig i någon åkattraktion som susar upp och ner och är allmänt otäck.
Sen är jag rädd för möss. Töntigt nog.

 43. Dra ett skämt?
Jag kan en kul historia som innefattar en kortvuxen kvinna och ett par gummistövlar, men den känns lite för äcklig för den här bloggen. Stil och klass, ni vet.

 44. Ditt finaste minne från dina gymnasietider?
What. Inte vet jag nu. Sammanhållningen i Karleby Svenska Gymnasium var inte så häv. Mest jävlades folk med varandra, om man nu inte tillhörde gruppen Populära Flickor eller Populära Pojkar. Men att ta studenten var rätt kul, vill jag minnas.

 45. Det roligaste som hände dig under gymnasiet? T ex, faceplanta (ramla framför alla på ansiktet)
Är det roligt att faceplanta inför folk? Isåfall hade jag inte särskilt ”roligt” en enda gång. En vandringskurs var rätt kul. Vi gick till... typ Bleckis eller vad det nu hette. Min grupp kom fram först! Jag och tre pojkar. Vi fick alltså äran att resa pojktältet. Sedan sov jag som enda flicka i pojktältet också, för jag kände mig som en i gänget, höhö. Pojken som sov till vänster om mig rullade intill mig i sömnen så att vi låg lite besvärande nära varandra när vi vaknade. Han hette Gustav.

 46. Någon som du önskar att du kunde ha gjort under gymnasiet? (t ex vara mer social, vara mindre social)
Jag önskar att jag hade gjort mera dumheter och fått mera erfarenheter. Jag var alldeles för tråkig och tog träningen på för stort allvar. Alla kvällar och alla helger gick åt till träning och tävling. Jag hade kunnat festa mera och skida mindre.

 47. Något som du vill uppleva i livet som du inte hunnit göra än?
Många saker. Jag skulle vilja lära mig att tycka om att resa, och göra det mera. Sedan har jag en hemlig dröm som är så himla klyschig att man knappt ens kan säga det. Lär vara det som finns på de flesta människors önskelista över sådant man vill göra en gång i livet. Liksom världens mest önskade upplevelse. Men jag skulle verkligen, verkligen vilja simma med delfiner någon gång. Förlåt för sliskig önskan, men det är sant.

 48. Nämn tre saker på din att-göra-lista?
Skicka in en blankett till facket. Köpa arbetsskor. Läsa en bok som jag lånat från jobbet.

 49. Beskriv din favoritscen från en film/serie alt. länka med youtube.
Jamen jag ser ju knappt på filmer. Men jag gillar scenen i Kopps där Benny blir skitnödig. ”Kan inte du sjunga någonting?”. Muahaha.

 50. Berätta tre saker om dig själv som ingen vet? (sjunger i duschen, äter baklänges middag etc)
Som INGEN vet? Öh. Nå jag är ganska neurotisk med att ställa mig i ordning inför följande dag, jag lägger liksom fram allt. Inklusive ställer en mugg med en tepåse i på diskbänken, så att jag inte ska glömma att dricka te (?). Sedan en sak till då... tja, jag tycker själv att jag har en sjukt sned näsa. Är så van att se den i spegeln att jag hajar till när jag ser mig själv på foto, just för att näsan är liksom sned åt fel håll. Säkert bara jag som märker det. Eller så vågar ingen säga något. Och så... det är inte lätt, detta. Ännu en sak? Jag kan sjunga ”Lilla snigel” utan att öppna munnen, det som är så pop på Youtube. Fast jag vet inte, är det ens svårt?

2 kommentarer:

  1. 32,46, hej ;D

    SvaraRadera
  2. Plötsligt blev denna lista, som jag fram till nu tyckt varit riktigt tråkig och inte fattat varför i hela friden var och varannan bloggare svara på, riktigt rolig. Tack för det! :D

    SvaraRadera