lördag 30 juli 2011

Fredagsbastu i Kaabi

Arbetsveckan avslutades med att jag fick erbjudande om att haka på till en villa för att hänga lite i solen, simma och bada bastu. Och så gjorde vi. Till Andra Sjön i Nykaabi.

Skymning och kameratelefon är kanske inte att föredra om man vill åstadkomma exakt skärpa. Men i verkligheten var gräset alltså grönt och vattnet blått. Och lågt. För den oinvigde kan jag berätta Andra Sjön är långgrund också i vanliga fall. Nu var det långgrunt och lågt vatten, vilket gjorde att till exempel sjösättandet av roddbåten var lite krångligt. Man fick liksom gå så långt ut innan den släppte bottnen.

Sedan bastubad i en riktigt bra eldad bastu. Inte het, men fuktig så att man nästan kunde ha skurit med kniv i luften, och så att man blev dyngvåt innan man ens simmat. Till och med håret blev vått av bara den fuktiga luften.

Jo, och sedan hade jag visst glömt att ta med mig en handduk. Så jag körde lufttorkningsmetoden. Springa på gräsmattan och låta vinddraget torka en. Funkade hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar