onsdag 27 juli 2011

Dazzling black velvet revolution

Igår fick jag shoppa smink tillsammans med en tant. Hade varit och tränat och drog som hastigast via butiken för att köpa ett par grejer. Svettig som en gruvarbetare, iklädd träningsbrallor och linne, löparskor på fötterna. Skubbade kvickt genom hygiensektionen i Anttila när plötsligt en kvinna stannade mig. Hon såg lite sådär lustig ut, fick känslan av att hon eventuellt inte var... eh, riktigt... riktig på alla plan.

Nå, hon frågade på finska om jag visste vilken mascara som var svart. Kosmetikaexpert M. Kronqvist stegade alltså fram och pekade i hyllan. "Den är svart. Och den. Och den där". Tanten fingrade lite på de olika tuberna. "Här står dazzling black. Den här däremot är velvet black, och den här är intensive black. Och jag vill inte ha något sånt, jag vill bara ha en svart mascara", sa hon bekymrat.

Det blev invecklat detta. Jag försökte förklara för tanten att de nog var lika svarta allihopa. Dazzling är inte mera svart är velvet, och huruvida den är intense eller inte spelar ingen roll. Varför mascaror ska ha så förbannat invecklade namn vet jag inte. Det är dramatic black och fake lash och great lash och one-by-one och lash evolution och fan och hans moster. Tro fan att det är svårt om man ska ha en jävla svart mascara.

Här började tanten förklara någonting om sitt eget sminkande. För den intresserade kan jag delge att hon mycket sällan använder smink, men att det enligt hennes utsago är kul att lägga på lite när man klär upp sig. Och att hon behöver svart mascara för att hon har så ljusa och tunna ögonfransar. Och att hon redan hade en passande ögonskugga hemma. Och ett läppstift som hon köpte i augusti ifjol, men att det fortfarande gick att använda, för att hon hade luktat på det och det luktade fortfarande fräscht.

Här började jag sakta backa undan och smet sedan iväg mellan hyllorna. Annars hade jag stått kvar ännu idag och dryftat make up-produkter och deras hållbarhet. Och huruvida deras namn motsvarar innehållet, och varför vissa mascaror kostar 7,90 medan andra kostar 19 pix.

3 kommentarer:

  1. Experten på multipla områden har just gett namn åt antingen världens dyraste sängkläder eller en drink utrustad med oanade smaksensationer! :D

    SvaraRadera
  2. Elder så en riktit, riktit exklusiivan penisattrapp.

    SvaraRadera
  3. Mental note to self: "väck inte den björn som sover" ;)

    SvaraRadera