fredag 3 juni 2011

They see me rollin', they hatin'

Drog ut på premiärtur med rullskridskorna ikväll. Vad fan ska man säga förresten? Rollerblades? Inlines? Skrickskooan? Jag vet inte, jag åkte i alla fall på hjul, fyra per fot. Dock ska ni inte göra samma misstag som jag och köpa rullskridskor från Fila som jag gjorde i somras. De är nämligen skit. De jag åkte med förr var hundra gånger bättre fast de var utslitna och slutkörda. Filas modell - den jag har i alla fall - är definitivt b-klass. Kvaliteten är en helt annan. Sämre. Plastigare. Instabilare. Sitter sämre. Definitivt inget bra köp. Men för en amatör som jag som bara åker för nöjes skull spelar det ingen större roll.

Återstår att se om jag plockar fram rullskidorna i sommar också. I vintras var nämligen första vintern sedan jag lärde mig stå som jag inte skidade en enda meter. Och det var enbart en trevlig upplevelse. Ingen abstinens, ingenting med skidandet lockade. Inga förfrusna tår och kinder, inga blåskiftande fingrar. Inget fruset snor på kragen. Inget deprimerande evighetsstakande i Sandhagen med de som vi i branschen förr kallade för "sågare". Alltså de där typerna som varje kväll dyker upp, knäpper på sig skidorna och börjar såga. Skate med exakt samma rörelser - bredbent, styvt, utan glid eller frånskjut, utan teknik eller tempoväxling. Ingen skate utan stavar i utförsbackarna, ingen hoppskate i uppförsbackarna, inget Wassberg på slätterna. Bara sågande. Hundra miljoner varv runt trekilometersslingan. Så tråkigt att man somnar bara av att titta. För att inte tala om hur deras höfter, axlar och ryggar måste ta stryk av det ensidiga sågandet från samma sida hela tiden.

Rullskidande är en annan sak. Det är ett trevligare sätt att skida på. Skidning i valfri miljö (förutsatt att man har asfalt under hjulen), utan att tvingas följa ett ångestfyllt elljusspår, utan att frysa, utan att klä sig i lager-på-lager och utan att behöva valla och köra iväg till någon anläggning. Varmt och ljust och lättklätt. Ska se, kanske jag ska testa en runda här snart. För att se om jag hatar det. Jag sysslar nämligen inte med träning som jag hatar.

Idag konstaterade jag igen att jag inte kan utföra fysisk aktivitet (motion, träning, länk - vad man nu kallar det) i solbrillor. Åkte typ tvåhundra meter, sedan fick brillsen ta plats uppe på huvudet. Att springa med solbrillor skulle vara helt otänkbart. Jag är ingen solbrilletyp annars heller. Fan, så mörkt som vi har det här i landet nästan hela året känns det så fel att stänga ute solen när den äntligen lyser. Nå ibland, så kör jag brillor ändå.

Det jag inte kan fatta - sidospår - är att man prompt ska tvinga på bebisar solbrillor. Det om något tycker jag är så urbota dumt så jag vet inte vad. Spädbarnsexpert och erfaren bebishanterare som jag nu är. Kan inte fatta vad det skulle vara bra för. Hur många av er läsare hade solglasögon som spädbarn? Eller som ettåringar? Inte jag i alla fall. Har för mig att man brukar ställa barnvagnar i skuggan, eller typ fälla upp den-där-vad-den-nu-heter. Jag vet inte.

2 kommentarer:

  1. Rullskrickona Maja, rullskrickona. :)

    SvaraRadera
  2. "Skrickona"?! It's not even a word! Liti som ett av mina största hatord - "leikona" elder "leekona"... he heiter LEIKSAKREN! Å rullskrickskooan, om man nu vill kall e fö he.

    Men rullskrickskooan får me ti associer ti följande:

    http://www.hipsterchic.com/wp-content/uploads/2008/12/fred-flare-colorclock-roller-skates-1.jpg

    å he e int ritti toko ja har...

    SvaraRadera