onsdag 8 juni 2011

Så att sånt

Efter en varm dag på jobbet somnade jag fånigt nog på soffan när ja kom hem. För att vakna about kvart över sex. Svettig, varm och allmänt trög i huvudet, Sådana här dagar är det inte riktigt meningen att man ska ligga och alstra värme på soffan inomhus. Lite dumt att en så fin eftermiddag går till spillo för att man sover. Mitt i vackraste sommaren och allt.

Så kom jag på att jag skulle fixa ihop den där lasagnen som jag ska ha med i mina matlådor till jobbet. Vars ingredienser jag köpte häromdagen. Mitt i mitt fucking stekande märkte jag att jag hade köpt allt utom själva lasagneingredienserna. Alltså såsmix och pastaplattor (ja, jag kör halvfabrikat). Så står man där då. Med ett halvkilo halvstekt köttfärs. Och ingenting annat. Jag stekte klart skiten, hivade den i en låda och slängde lådan i kylen, och tänkte att nu skiter jag i detta.

Sedan hoppade jag hastigt och lustigt i bilen och åkte först via stranden och tog en simtur i det ganska kalla junivattnet, och sedan vidare till Bryggan på kaffe med bästa L. Simturen och kaffekoppen fick liksom hjärnan att klarna till, och vi satt en stund i solen och dryftade väsentligheter.

När jag kom hem drog jag ut på en löplänk trots att det var ganska sent. Fantastiskt att skubba fram längs små vägar och nästan känna hur syréndoften ligger som ett moln över hela bygden. Svetten bara flödar och ansiktet bränner för att det är så varmt. Men vad det är härligt med dessa sommarkvällar.

Hemkommen (låg först och kved en stund av värmeslag på hallgolvet medan jag riskerade att åsamka vattenskador på parketten på grund av den svettpöl som bildades) tog jag en sval dusch, och just nu, när kvällen övergår till natt väntar jag på a) att lasagnen ska bli färdig (drog via ABC på väg hem och köpte lasagnegrejer) och b) att tvättmaskinen ska tvätta klart så jag får hänga upp morgondagens jobbkläder.

Så trots att jag sov bort - enligt mig själv - en alltför stor del av en vacker sommarkväll så hann jag alltså med:
-simtur
-Bryggankaffe med bästa L
-löprunda
-tvätta kläder
-fixa matlådor för fyra dagar framöver

Ha!

5 kommentarer:

  1. Effektivt värre!

    Dock er int e bara tu som kan konsten ti föstör troligen en av sommarens bästa dagar. Va ja ha gjort? Skolning i ett konferensrum på Calle från halv 7 ti 22...ÖRK! Giss va ja så i "tilifonbolagskorsning" på heimveijji??

    SvaraRadera
  2. Men ja föstört ju int an - ja bara samla krafter på soffon fyri ja sparka igång:) Liti onödot lang päikkärit råka e dock bli, he ska medges... Onekligen roko timing fö skolning hadd ni, he måst ja säj:-/

    I tilifonbolagskorsning... Kan vara i princip vasomhelst... En älg? Fyra arg munk? Herra Rissanen? I give up!

    SvaraRadera
  3. mmm...konstit hu di int kan veta tokodee tå di bokar en måna på förhand...:/

    Låt oss kalla fenomenet för t.ex. "Pastaexpressen" elder varfor inte "Vorsprung durch Technik beladen mit Nudeln"...;)

    SvaraRadera
  4. Haahaa, pastaexpressen:D

    Pastaexpressen va dock så koncentrera på kvällens tidplanering (länk, klädtvätt och matlagning i möjligast tidseffektiva ordning) så hon varken hör eller ser va som sker i omgivningen:P

    SvaraRadera
  5. ...o hon passera med fart dessutom...;)

    SvaraRadera