söndag 19 september 2010

Jag hörde det där!


Idag hörde jag avlägset hur mamma med trutande mun och silkeslen röst pep följande (översättning till svenska finns inom parentes):

"-Fenn! Fee-enn!" (Sven, Svee-en!)

"-Ööödu hunglo? Kuu du vila ha na? Vakko du vila ha?" (Är du hungrig? Skulle du vilja ha någonting? Vad skulle du vilja ha?)

Och det roligaste:

"-Vill du ha mökk? Elde vill du ha gedde? Mökk elde gedde?" (Vill du ha mjölk? Eller vill du ha grädde? Mjölk eller grädde?)

Seriöst, hör hur det låter: mökk och gedde. Mökk och gedde.

4 kommentarer:

  1. seriöst - varför pratar man babyspråk med vuxna djur? (jag är själv också skyldig) :D

    SvaraRadera
  2. Ingen aning:D Jag har dock aldrig hört mamma tala babyspråk med något barn, oberoende av hur litet det har varit. Hon lär inte ha talat så med mig och mina bröder heller. Bara med "Fenn":D

    SvaraRadera
  3. samma här, skulle inte falla mig in att tala så med barn. bara med fenns likar ;)

    SvaraRadera
  4. Vad ville Fenn ha då? Mökk eller gedde?

    SvaraRadera