tisdag 24 augusti 2010

Majas hus - eller tja, lägenhet

Satt och bläddrade igenom gamla bilder på datorn, och kom fram till att jag knappt har några från mitt gamla hem i Åbo. Jag var lite på min vakt så länge jag bodde där och ville inte avslöja för mycket om hur den såg ut ifall någon skulle lista ut var jag bodde (med tanke på att jag är en sådan världskändis, ni vet...). Kanske jag fotade så lite därför? Om någon nu är intresserad av att se hur jag har bott, så ska jag visa några av de få bilder som finns. Såhär i efterhand, alltså.

Jag bodde alltså i en helt vanlig, privatägd lägenhet i ett höghus ganska centralt i Åbo. Kanske sju minuters cykelväg till skolan, inklusive att ta på ytterkläderna, åka ner med hissen och hämta cykeln i förrådet. Nära och bekvämt, alltså.


Min kämppä var en etta med yttepyttelitet kök. Eller kokvrå, men det var liksom i ett eget litet rum, avskilt från resten av lägenheten. Lägenheten var bra planerad tyckte jag, och kändes aldrig trång. Det fanns en skild liten hall med toalett, och så själva rummet som hade en skild sovalkov, och så det lilla kökskrypinet.



Livet som studerande är ganska knapert som de flesta vet. Inga fancyga prylar, men det jag behövde fanns. En tv som jag fått gratis, en soffa köpt av en kompis, köksbord och stolar från sjuttiotalet, och så en del Ikeaprylar jag köpt själv.


Lägenheten var varken ny eller modern. Den var byggd någon gång på forntiden, och var kanske inte den fräschaste i sitt slag. Men läget var superbt, hyran var jävligt låg i jämförelse med andras och jag trivdes jättebra i min lilla lya. Jag saknar den faktiskt.

3 kommentarer:

  1. Ser ju jättetrevligt ut. Där hade du nog det bra!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, det var en mysig lya, jag trivdes jättebra:)

    SvaraRadera
  3. Säj Nylandsgatan, ovanför strippklubben, kanske?

    SvaraRadera