måndag 30 augusti 2010

I ghettot

Har hängt i ghettot idag. För icke insatta kan jag berätta att det betyder antingen Björkhagen eller Yxpila. Om man slår upp tidningen och läser att det har skett någon misshandel, stöld, något inbrott eller fyllekörning i Kokkola - då kan man sätta huvudet i pant på att det utspelade sig antingen i Björkhagen eller Yxpila.

Dessa ghetton finns väl lite varstans. Eller ghetto är egentligen helt fel ord, för båda platserna är riktigt fina och trevliga områden. Björkhagen består av massor med gräsmattor och radhusområden och kringliga cykelbanor. Riktigt idylliskt. Plus en massa knarkare och knivslagsmål. Yxpila är hamnområdet i Kokkola, det lummigt och grönt invid glittrande hav, välskötta trädgårdar och gulliga gamla hus. Och ohyggligt många fyllon och stölder.

Nu var det inte för att beskåda slagsmål och kriminalitet jag hängde i Yxpila idag, utan för att tvätta mattor. Yxpila är nämligen mattvättarnas paradis, folk vallfärdar dit för att tvätta allt från små dörrmattor till långa trasmattor till riktiga mjuka, knutna salsmattor. Det finns långa kar med bänkar att skrubba på, vattenslangar och bockar att hänga över och till och med en mattmangel att vrida ur överflödigt vatten med.

Hit kommer de riktiga kruttanterna, ska jag be att få meddela. De handlingskraftiga kvinnhjonen. Proffstvättarna. De kommer ofta i grupp, de har med sig hela husets mattor och är försedda med gummiförkläde och hurtigt humör. Idag stod två tanter sida vid sida och tvättade frenetiskt sina medhavda mattor så tallsåpan yrde. Sedan tog de en paus vid borden och bänkarna som naturligtvis finns intill tvättkaren. Hällde upp kaffe ur termos och åt lite bulle. Den ena tanten hade rödblommiga marimekkostövlar. Det såg mysigt ut.

Själv nöjde jag mig med att tvätta en matta. Och mamma tvättade en. Det räckte som kvällsprojekt, tycker jag. Dessutom får man ju mindrevärdeskomplex när man ska tvätta tillsammans med de här mattvättarguruna som har skrubbat med rotborste sedan 40-talet.

2 kommentarer:

  1. Tyvärr, hadd int na kamera på me:-/ Tu måst heilt enkelt lita på mitt ord, ja va noo tii;P

    SvaraRadera