tisdag 17 augusti 2010

Hur smakar röv egentligen?

Min kusin som har huserat här några dagar på sin Finlandssemester tar enligt läkarordination vissa tillskott i form av vitaminer och mineraler. Däribland D-vitamin.


Vanligtvis köper hon sina D-vitamindroppar hemma i Sverige, men nu glömde hon dem hemma, och köpte därför en droppflaska Jekovit på apoteket i Kokkola. Precis samma Jekovitdroppar som jag varje morgon på jobbet droppar på grötskeden åt åldringarna.

Låt mig säga såhär. Hon tog sina Jekovitdroppar exakt en dag, sedan placerade hon flaskan på diskbänken med orden: "Dem tänker jag inte ta! De smakar RÖV!". Och där stod flaskan. Jag droppade på prov några droppar på en sked och smakade, och höll på att smälla av. Äcklig medicin har man väl tagit, men Jekovit är tammefan extremt i fråga om motbjudande smak. Och detta har jag matat i mina stackars gulliga mummun hela sommaren!

Att säga att det smakade röv är en grym underdrift. Nu har jag faktiskt inte smakat röv, men det kan omöjligen vara värre än Jekovitdroppar. Smaken är bitter, stickande, giftig och skulle kunna påminna om en riktigt farlig kemikalie. Ens direkta instinkt är att spotta och fräsa, men om man biter ihop och sväljer så bildas en förjävlig eftersmak. Den satt i i flera timmar trots att jag sköljde med både Coca-cola Zero, kaffe, vatten och tuggade tuggummi. Riktigt stark eftersmak som bara brände i gommen.

Jag väste fram mellan grinande läppar att detta var det äckligaste jag har smakat i hela mitt liv, varpå kusinen piggt sa: "Ja! Jag sa ju att det smakar röv!". Jag svarade: "Det smakar inte röv. Röv skulle antagligen åtminstone smaka naturligt - detta smakar artificiellt och fruktansvärt bedrövligt".

De borde för fan sätta en varningstext på sådan här skit. Eller som H uttryckte det: "Nu med smak av artificiell röv!".

6 kommentarer:

  1. Exakt samma droppar man ger åt bebisar också, kan du förstå?

    Tvi vale, säger jag. Jag fattar att hon inte tog med dem hem.

    SvaraRadera
  2. *gapflabb*, hur ska du någonsin ha samvete att ge detta åt en åldring igen... :) eller säg, "såja, här kommer en sked med röv, gapa stort!" :)

    /B

    SvaraRadera
  3. Jessica >> Jag kan inte förstå hur man kan ge det åt NÅGON. Jag menar, med tanke på att det finns D-vitamin som smakar typ apelsin (som dem hon köper hemma) kan jag inte fatta varför de tillverkar denna skit! På jävelskap, eller vadå?

    B >> Här kommer en sked med ARTIFICIELL, EXTRA ÄCKLIG RÖV, om jag får be:D

    SvaraRadera
  4. Ja veit!! Smaka e tå vi prova e åt Bella tå hon va bebis... fy satan va hemskt he smaka!!! Vi to risken me luft i magan å återgick ti oljebasera d-vitamindroppan...

    Fy fasiken!! (Had fösst skriva en kroppsdeil sm å buri på F men he känsta naaleis magstarkt...)

    SvaraRadera
  5. Vi ger Jekovit åt sonen också, och han älskar det! Själv får jag konvulsioner av äckel om det råkat komma en gnutta på mina fingar och jag får det i mig, men han slickar av skeden så han säkert får i sig varje pyttedroppe Jekovit. Så man ska inte automatiskt tro att barn tycker det är hemskt...

    SvaraRadera
  6. Emma >> Trevlit ti hör att man iaf int e eismend om ti vara nyfiken. Fast ja ha äntå int tänk prov allt ja ger på arbeiti... typ Toilax å andra mera extrema saker... :P

    SivL >> Kanske småbarn uppfattar smaken annorlunda? Kan man ju hoppas iaf:)

    SvaraRadera