onsdag 2 september 2009

"Ursäkta, pratar du svenska?"

Jag brukar alltid ta till jag-pratar-bara-svenska-tricket när diverse telefonförsäljare eller annat onödigt patrask ringer. Plötsligt kan jag inte ett ord finska, och låtsas vara totalt hjälplös. Besvarar alla frågor med "Ursäkta, jag förstår inte...".

Igår ringde en tjej och ville ha med mig i någon slags tävling för att vinna än det ena, än det andra. Ett trick för att de i fortsättningen ska få ringa i tid och otid och erbjuda en massa onödigheter. Efter den där långa radiramsan om varifrån hon ringde och vad ärendet gällde kom den där nanosekundspausen där man ska hinna säga "Eeeh..." varpå de kan fortsätta snattra i snabb takt. Jag värjde mig genast med "Ursäkta, pratar du svenska?" och fick det normala svaret, nämligen att de inte kunde det. Sedan får de alltid brått att avsluta samtalet. Svenskspråkiga skrämmer av någon anledning skiten ur telefonförsäljare. "Asia selvä" pep hon direkt.

Är det då klantigt att avsluta samtalet med att glatt svara: "Selvä - kiitti, hei!". Så typiskt mig!:D

2 kommentarer:

  1. Haha! skitbra! jag brukar köra med samma ja-talar-bara-svenska-knep men din perfekta avslutning har jag inte använt mig av. Helt kymppis!

    SvaraRadera