fredag 18 september 2009

Har ni fest, eller..?

Dagens ungdom. Fnys. Tänkte tant Maja och höll hårdare i handväskan. Jag undrar vad det är som får dessa småungar (nej, de är inte äldre än så) att syssla med så förbannat onödiga saker. Till exempel sitter de utanför Kuppis Cittari på en liten gräsplätt och dricker brännvin och rullar tobak för allt vad tygen håller på till exempel en måndagseftermiddag klockan två. Okej för att dricka brännvin och okej för att rulla tobak. Sådant ska fjortisar hålla på med, det hör till. Men vore det inte rimligare att man dricker spriten hemma hos någon på - tja, jag vet inte - en fest? Till exempel på veckosluten..?

Det ska väl ändå vara något nöje med hela saken. Till exempel att bli full och glad och festa tillsammans med sina vänner. Att ställa till med lite lagom fanstyg till midsommar och nyår eller sådär annars på en lördagskväll. Jag önskar att jag hade varit mera full och glad under mina tonår, jag tror att jag skulle ha mått bra av att slappna av lite och vara mera ouppfostrad.

Men det här med att stillsamt sitta två unga flickor med Suomiviinaflaskan en vardagseftermiddag på ett så bedrövligt ställe som en parkeringsplats i stan - det begriper jag inte. Eller dessa småpojkar som kommer lullande med mellanölburken i ett köpcenter en torsdag ungefär samtidigt som föräldrar i allmänhet hämtar sina barn från skolan. Det är sorgligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar