torsdag 17 september 2009

Dyra finlandssvenskar

Läste Bittes blogg (www.bloggen.fi/paradox) som handlade om vissa finskspråkigas attityd mot finlandssvenskar, och kan bara skaka på huvudet. Enligt en insändare hon läst är svenska i Finland onödigt och DYRT. Tänk på alla dessa jobbiga översättningar, att det måste finnas dyra skyltar på svenska, och att vi betalar för FST, svenskspråkig tv i Finland. För att inte tala om alla dessa svenska skolor och universitet som kostar en förmögenhet.

Det som är så konstigt i detta land är att det förekommer en sådan enorm okunskap gällande finlandssvenskar. Vi tros vara de där rika överklassmänniskorna med segelbåt och designerväskor. Vi är snobbiga, bortskämda "bättre folk" som har invaderat det här landet och förväntar oss service på svenska.

Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för folk att NEJ, mina föräldrar är inte från Sverige. Inte deras föräldrar heller, och inte deras förfäder. Jag har gått i svenskspråkig skola och jag håller inte på Sverige i finnkampen...

När sambo M:s pojkvän besökte vårt kollektiv i Åbo för första gången och hörde mig och sambo C diskutera sinsemellan gjorde han stora ögon och frågade M om vi finlandssvenskar"oikeesti" talar svenska! Jag tror att han hade fattat det som så, att finlandssvenskar är finländare som talar finska, men av någon anledning kräver att få betjäning på svenska - bara för att vi har "rätt till det". För att det på något vis är finare, för att vara märkvärdiga eller vad det nu kan tänkas uppfattas som. Fel, fel, fel...

Om jag fick välja skulle jag helt klart vara fullständigt tvåspråkig. Vilken enorm fördel att kunna båda språken lika bra, och kunna växla obehindrat när situationen kräver. Så mycket mindre problem, så mycket lättare i vardagen. Att inte behöva tänka ut på förhand vad man ska säga, att inte berätta sådant man vill - utan bara sådant man kan. Att inte ha alla nyanser och beskrivningar på båda språken. Att inte vara tvungen att tänka på svenska och översätta till finska. Om jag fick välja, alltså.

2 kommentarer:

  1. suck. jag brukar gå i gång på sådana här ämnen, men orkar faktiskt inte längre. jag blir så sur varje gång. o vet du, det var inte lätt att växa upp i en familj där största delen hade fel inställning till finlandssvenska/r överlag :/

    SvaraRadera
  2. Precis, man orkar inte elda upp sig mera... det är ingen vits att slösa energi på sådant som inte tjänar någonting till. Kan tänka mig att det var jobbigt att växa upp i sådana förhållanden, jo:(

    SvaraRadera