fredag 11 september 2009

Min bror och jag

Just det, min bror har flyttat till Åbo nu också. Lite ovant att ha någon släkting i den här stan, eller överhuvudtaget folk som man känner från tidigare. Jag är van vid att försvinna hit ner med jämna mellanrum, och folk har ingen aning om vad jag sysslar med här. Annat än att "hon studerar tii i Åbo". På frågan om vad jag studerar brukar svaret bli "nå hon e ju på hede ÅBO AKADEMI...". Höjden av intetsägande svar. För på ÅA kan man bli både det ena och det andra. De flesta som studerar här blir dock ingenting. Tsss...

Bror Liten flyttade ner ett par veckor före mig, och har sedan dess med jämna mellanrum ringt och frågat "när jag ska komma hit". Bara dealen att han ringer är ganska skoj, för vi brukar inte direkt hålla telefonlinjerna varma i vår familj. Ingenting illa i det, men vi brukar helt enkelt inte ha dagliga rapporter angående vad som sker. Inte veckorapporter heller. På sin höjd månadssådana. Jag har tålmodigt svarat att jag inte vet, "kanske nästa vecka...". Två dagar senare har han ringt på nytt. "Kommer du snart?":)

På tåget ner skickade lillgubben två meddelande och frågade när jag kommer, och på min vandring mellan tågstationen och lägenheten hade han ringt tvenne samtal. Till sist träffades vi och jag fick äntligen ta lunch efter en lång tågresa. Lillebror cyklade efter mig till studentrestaurangen och satt mitt emot och höll sällskap.

Följande dag var jag i stan för att hämta lite småsaker. Telefonen ringer igen. "Var är du? Jag har slutat nu, jag har ingenting att göra..!". Så blev det lillebrorsbesök på eftermiddagen. Gott så. Jag är övertygad om att han har fått en tusen gånger bättre start i Åbo än jag. Som bara hatade allt och ville härifrån. Men jag hade ju heller ingen eminent storasyster på plats då det begav sig:P

Igår blev jag artigt bjuden på kaffe ur fina, bruna muggar hemma hos min bror. Vackert. Det blir nog flera besök!:)

4 kommentarer:

  1. låter kul det där. låter överhuvudtaget kul att HA en bror...

    SvaraRadera
  2. Det är ganska kul, jo. Jag har dessutom TVÅ - dubbelt så kul:)

    SvaraRadera
  3. lucky you! jag är avis på riktigt.

    SvaraRadera
  4. :( Tur att dina pojkar är två, då har de i alla fall varsin bror!

    SvaraRadera