onsdag 15 augusti 2012

Kriäää!

Ungefär så låter det om man ristar ett kors på något skrikigt underlag. Och kors är nog just det man får rista i det här skedet, ity ikväll har jag - waaaaait fooooor iiiiiiit - plockat bär. Helt och hållet frivilligt, och med bara en begränsad mängd svordomar, vilka samtliga berodde på att jag envisades med att sticka handen i brännässlor hela tiden.

Jo, ni läste rätt. Jag har verkligen plockat bär. Enkla sådana förvisso, för det var röda vinbär från mina föräldrars gård, så det krävdes ingenting annat än en bytta och så mycket energi att man lösgjorde stora klasar med de röda bären från kvistarna. Man kunde dessutom sitta på en trädgårdsstol under tiden. Inte precis som att springa över myrar och plocka ett hjortron var tionde meter.

Icke desto mindre har jag frångått mina principer genom detta bärplockande. Jag är nämligen en stark motståndare av bärplockning. Jag ser det som så att det är en så primitiv, tråkig och olönsam sysselsättning att jag aldrig skulle lägga min tid på skiten. Jag menar, det är ju bland annat därför jag arbetar och får lön. För att kunna köpa det jag behöver. Som bär. Så dyra är inte bär att det skulle kännas ekonomiskt avgörande det där om man plockar eller köper. Och eftersom jag h-a-t-a-r att plocka bär så är det absolut inte värt det.

Men ikväll var det gemytligt att stå och påta på i bärbuskarna. Förutom att jag har bränt sönder mina näpna små händer på brännässelfanskapen. Och nu har jag några liter bär i frysen. Sådant är ju inte fel i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar