söndag 24 april 2011

Påskalamm

Förutom att titta på cyklar och dela ut påskägg åt påknackande småskrottar så åkte jag ut till skären en sväng. Och därmed gick också en hel dags bilputsande upp i rök. Skärivägen är lite lerig såhär års. Hmpf. Det serverades nämligen påskalamm ute på villan.

Nå, jag har nu mina åsikter om rökta köttklöntar. Inte min favorit, om man säger så. Bland annat går jag en lång omväg kring familjen Kronqvists traditionella rökta julälg. Som både stinker och smakar apa. Nu är jag ju miljöskadad för många år framåt på grund av älgöverkonsumtion. Har levt på älgkött i princip dagligen i 19 år, och har därmed utvecklat ett riktigt hatförhållande till det.

Våga bara hosta någonting om porterstek och jag ska personligen visa hur jag kräks av blotta ordet. Porterstek och alla andra former av köttklönt i ugn är i mitt tycke ett smärre straff att tvingas äta. Och rövarstek är också sådant som jag hellre använder som till exempel tyngd för fiskenät än till att äta. Men - till det rökta fårköttets försvar ska jag säga att den var klart bättre än älg.

Till efterrätt vankades det traditionsenligt memma. Som för all del inte heller är direkt gott, men som man måste äta eftersom det är påsk.

Lustigt nog hade påskharen värpt ägg också i skären. Innehållet i påskägg är alltid lite intressanta. Undrar hur det känns att ha som yrke att designa överraskningsprylar som ska placeras inuti ägg.

Titta på den här fina ringen till exempel.

Som gick att öppna, och i sitt inandöme dolde en stämpel. Med texten cześć, vilket betyder hej på polska. Hur användbart som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar