lördag 23 april 2011

Morgonstund HADE faktiskt guld i mund

Är det inte typiskt att man på en ledig dag vaknar för klockan sju? Nå, jag hade ändå smått planerat in det som en fitnesstävlande skulle kalla "morgoncardio". I mitt fall var det en mycket fin morgonpromenad jag företog mig längs Stadssundet medan jag gnuggade sömnskorven ur ögonen och vaknade till liv.

Det är så fint i Kokkola! Min absoluta favoritstad, kan jag säga efter att ha varit kokkolabo i ungefär ett halvår. Som jag har väntat på att få uppleva våren här. Morgonsolen värmde i ansiktet, och så skönt det är att kunna gå i bara långärmad tröja. Fåglarna kvittrade och gruset knastrade under skorna.


Någonstans i Halkokari hittade jag en hund. Eller den hittade mig, rättare sagt. En liten klen valpliknande sak som kom springade över vägen från ett bostadsområde och sedan trippade vid min sida en bit och gläfste och småmorrade. Jag tittade mig omkring, men ingen ägare syntes till. Så småningom skakade jag av mig fanskapet, och den yrade i sick-sack mellan bilarna tillbaka över vägen. Åtminstone två bilar bromsade till ganska ordentligt. Vete fan vart den for.

Det är förresten riktig Lotta på Bråkmakargatan-fiilis här i Neristan. Redan före klockan tio imorse vandrade små påskhäxor omkring på de nästan otrafikerade gatorna här. En större grupp knackade på hos grannen mittemot. Hos mig har det knackat på tre stycken, varav två var kända och en okänd. Som tur hade jag köpt två reservägg ifall grannens barnbarn skulle dyka upp.

Så att sånt. Ska gå och titta på lite motorcyklar idag tänkte jag. Sedan blir det påsklunch eller -middag med parenteserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar