fredag 15 april 2011

Blev en länk istället

Jag försov mig från ett inplanerat Bodypumppass idag. Man känner sig alltid lika snuvad på konfekten när det händer. Slängde upp fötterna på soffkarmen en sväng för att ta igen mig de tjugo minuterna jag hade på mig - och slumrade till för att vakna exakt när passet började. Hmpf. Det bästa sättet att avsluta en arbetsvecka är att vagga hem från gymmet med mjölksyrestinna armar och skakiga knän och ta helg. Förra fredagen vaggade jag visserligen också kvidande hem, men då med massageolja över hela kroppen och begynnande blåmärken lite varstans.

Drog ut på en liten kvällslänk istället, och fast det bara var en lugn och kort runda så gick det så tungt att jag höll på att avlida någonstans halvvägs. Konstigt hur olika det kan kännas. Idag upplevde jag den där bottenkänslan, när benen är tunga som bly och det känns som om inte hjärtat och lungorna riktigt klarar av sitt jobb. Som att springa i sirap. Nå, det är i alla fall en vacker vår i Kokkola, varmt och skönt och friskt i luften.

Dessutom verkar det vara himla kul att dricka sprit när det är vackert väder. Eller ja, storkonsumenterna dricker väl året runt, men så här års söker de sig ut i friska luften. Stötte bland annat på två gubbar, varav den ene använde sig av nästan hela vägens bredd när han tog sig fram. Han traskade ibland på högerkanten för att med några snitsiga snedsteg söka sig till vänsterkanten och sedan tillbaka till höger. Hans kompis var stadigare på fot och bromsade ibland upp typens sicksackande och styrde honom framåt.

I sådana situationer känner jag mig alltid så äckligt hurtig, som om jag med flit är ute och visar upp Ett Hälsosamt Leverne. Kan tänka mig hur irriterande de måste tycka att jag är. Kommer förbistudsande som en liten hurtbulle med lilla hästsvansen vippande i takt med löpstegen, mp3-spelaren inpluggad i öronen och är klädd i reflexer och neonkläder. Fattas bara att man som pricken över i:et skulle vända sig om och hojta: "Och jag äter mycket fibrer också! Och använder peelingkräm! Tandtråd morgon och kväll! Tar mina vitaminer! Sover åtta timmar per natt! Och sopsorteraaaaaaar!". Liksom bara för att vrida om kniven.

Och ja, man får rätt ofta höra spydiga kommentarer i just sådana fall. När man springer förbi typer som helt tydligt inte själva är sådär... eh, särdeles intresserade av motion. Om det inte gäller att träna rörelsen man gör med armen när man höjer ölflaskan till munnen, vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar