fredag 28 januari 2011

Plus-minus-plus-minus

Plusgrader i Kokkola idag. För er som inte har märkt det har tydligen den här bloggen bytt namn till "Väderleksrapport från Neristan", och själv heter jag Pekka Pouta. Men det är bara så kontigt hur vädret svänger hit och dit. Man kan gå och lägga sig medan kölden knäpper i knutarna och termometern visar sisådär aderton minusgrader. För att vakna upp några timmar senare till nollföre. För att gå och luncha i duggregn. Som sedan har frusit fast till en stenhård isskorpa över hela stan när man ska hem. Lite twisted.

Ikväll var jag till exempel ute och sprang. Utan långkallingar i januari. Det var flertalet plusgrader och småregnade hela rundan. Och jotack, rätt blixthalt på sina ställen.

Karleby Stad har ordnat ett jättefint skidspår längs Stadssundet. Hårda, fina spår. Två i bredd. Har inte kollat exakt vart de leder, men bra såg det ut att vara. Vore det nu inte för att jag ytterst intensivt hatar skidåkning skulle det spåret vara ganska lägligt att nyttja för en stadsbo som mig. Men nej. Blotta tanken på att spänna på mig skidorna och fatta stavarna får det att vända sig i magen på mig.

Så är en arbetsvecka till ända. Bara att ta helg då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar